ARVIDSJAUR (NN)
I lördags skedde en urspårning på Malmbanan ett par mil söder om Gällivare. En konsekvens av detta är ett totalstopp på Trafikverkets spår, något som kommer kunna åtgärdas tidigast torsdag.
– När sådana här saker händer tar Trafikverket kontakt med oss på Inlandsbanan och det görs en prioritering på vilka tåg som inte kan stå stilla. Man leder sedan om tågen så att de allra viktigaste tar sig fram – och då blir det ju på våra spår, säger Mats Westling, trafikchef på Inlandsbanan.
Redan på söndagen gick det första godståget via Inlandsbanan. Det är fjärde gången sedan i maj som Inlandsbanan aktiveras för omledning, vilket tyder på att det finns ett behov av omledningsresurser när Trafikverkets spår inte kan användas.
– Problematiken är att sträckan mellan Gällivare och Arvidsjaur bara har en bärighet på 20 ton per vagn. När godstågen måste ledas om, måste också vagnarna lastas mindre, vilket i sig är en förseningsprocess, förklarar Mats Westling.
En förbättring av spåren, vilket kräver statligt ekonomiskt stöd, skulle inte bara förenkla omledningstrafiken när det behövs resurser, utan också förbättra Inlandsbanans verksamhet.
– Det skulle locka fler järnvägsföretag till våra spår. Att kunna lasta 2,5 ton mer på varje vagn skulle göra stor skillnad, förklarar han.
LIZA NILSSON (NN)