Återvinningsstationen på Ica Kvantums parkering försvann för över en månad sedan, men ännu finns det inga andra möjligheter till återvinning väst på stan.
Handlaren Peter Jonsson säger sig ha föreslagit en rad alternativa platser för etablering till kommunen och Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI).
– Jag har till och med sagt att vi skulle kunna ge ett miljöbidrag om de hittar en plats i närheten.
Enligt honom ska det ursprungliga läget ha varit både krångligt och riskfyllt för de många besökarna.
”Bara vi får mark”
Två tidigare förslag till omlokalisering har skjutits i sank. Enligt det första skulle stationen flyttas längre österut på parkeringen, närmare den närliggande bostadsbebyggelsen.
Boende i närheten sade ifrån, FTI ville inte bygga bullerskydd och då beviljades de inte heller bygglov.
Det andra rörde en plätt längs butikens långsida mot Kronbodsgatan. Lars Hafvenström, regionchef på FTI, har berättat att den lösningen ansågs för trång.
– Vi vill fortfarande ha en återvinningsstation på Icas fastighet, det är det mest naturliga, säger han.
Ambitionen kvarstår?
– Ja, bara vi får mark tilldelad av kommunen, säger Lars Hafvenström.
Agneta Lantto-Forsgren, verksamhetschef för avfall vid kommunens Samhällsbyggnad, ser också fördelar med att använda området.
– Men det är många pusselbitar som behöver falla på plats, poängterar hon.
Det ska vara rätt typ av mark och rätt i förhållande till annan infrastruktur. Än så länge har FTI, kommunen och butiken inte enats om en bra lösning.
”Ett komplement”
Kommun och FTI har även vänt blicken längre västerut, mot Solkrafts fastighet som angränsar mot Bolidenvägen och Spårgatan.
– Förhoppningsvis kommer vi att kunna etablera en station där under våren, som ett komplement, säger Lars Hafvenström.
I dagsläget har Skellefteå 13 återvinningsstationer: Två på Solbacken, två på Morö backe, en på Moröhöjden, en på Älvsbacka, två på Anderstorp, en på Norrböle, en på Erikslid, en på Sörböle, en på Sunnanå och en på Södra Järnvägsgatan vid gångtunneln.
– Vi skulle vilja få in ytterligare några stycken i de centrala delarna, säger Lars Hafvenström.