Redan på fredagskvällen tjuvstartade motorfestivalen med att 15 lastbilar visade upp en spektakulär ljusshow.
– En tävlingsjury bedömde bland annat hur ljuset blinkade och om det fanns någon tanke bakom lampornas placering. Lastbilarna signalerade och allt från dansbandsmusik till hårdrock ljöd ur högtalarna. Det var en häftig tillställning, säger Mikael Lundström.
Se också: Bildspel från Motorfestivalen
På området fanns allt från bilar, motorcyklar, skotrar och traktorer till väghyvlar från olika tidsepoker. En som ställde ut sin gamla veteranbil var Gary Miller, Örviken.
– Det här är en Ford modell A från 1931 som ursprungligen kommer från familjen i USA. Sedan 1995 har farsan haft den i sin ägo tills jag fraktade hit den förra året, säger Gary och ser nöjd ut.
Många samlades då Mikael Hedqvist och Fredrik Grahns dragracingbil, en Willys Coupé från 1941 visades. Då föraren Jonas Lundberg startade motorn så mullrade det rejält.
– Den accelererar från noll till hundra på en sekund. Det är en otrolig kick då man når maxfarten på trehundra knyck, säger Jonas glatt.
Blivande racerförare
Bakom ratten på en stillastående T 27 roadster, satt 3-årige Elof Lundgren tillsammans med sin pappa Peter Lundgren, som själv har byggt bilen.
– Det här är kul men nu vill jag ha godis, säger Elof och tittar finurligt på sin pappa.
Från Kiruna i norr till Hudiksvall i söder kom fordonsintresserade för att delta vid helgens multiarrangemang. Som avslutning på lördagens motorfestival hölls en rockabillyfest i motorklubben Pond Car Club i Ursviken. Arrangörer för motorfestivalen var Skellefteå Motorsällskap i samarbete med Förlag Albinsson & Sjöberg.
Det var en häftig tillställning.