Det var i samband med att Swedish Match presenterade sin oväntat starka kvartalsrapport som beskedet om höjda snuspriser gavs.
– Vi börjar få lite inflation i Sverige så det blir en mindre prisjustering nästa vecka, säger bolagets vd Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån Direkt, som citeras av Dina Pengar.
Prishöjningen kommer att gälla större delen av snussortimentet från Swedish Match och vara i nivå med den prishöjning som gjordes förra året på knappt 2 procent, enligt Nyhetsbyrån Direkt.
Swedish Match redovisar en vinst före skatt på 974 miljoner kronor för första kvartalet 2018. Det kan jämföras med en vinst på 1 156 miljoner kronor motsvarande period 2017.
Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 959 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.
Omsättningen uppgick till 2 941 miljoner kronor, jämfört med 2 833 miljoner kronor ett år tidigare. Där hade analytiker i snitt räknat med 2 842 miljoner kronor.