Hög tid att byta till sommardäck

Nu är det högsäsong för däckbyte och rusning till många av verkstäderna i Skellefteå. Robin Hopkins driver Sörböle Däck & Motor och han säger att perioden är hektisk.

Slitsamt Yrket tär på kroppen. – Framförallt är det alla tunga lyft som sliter, säger Robin Hopkins på Sörböle Däck & Motor. Foto: Jacob Stephenson.

Slitsamt Yrket tär på kroppen. – Framförallt är det alla tunga lyft som sliter, säger Robin Hopkins på Sörböle Däck & Motor. Foto: Jacob Stephenson.

Foto: Foto: Jacob Stephenson.

Not Found2016-04-11 15:38

Den 15 april är sista dagen som det är tillåtet att köra med dubbdäck, om det inte är eller väntas bli vinterväglag. För Robin Hopkins är det nu långa dagar som gäller. Han börjar klockan sju på morgonen och brukar inte gå från garaget förrän framåt elvatiden på kvällen.

– Ungefär en och en halv månad är det sena kvällar och mycket att göra, säger han.

Dock tycker han att perioden då folk byter vinterdäck till sommardäck är mindre intensiv än när vinterdäcken ska på.

– På hösten har folk mer bråttom att få på vinterdäcken när snön kommer, säger Robin Hopkins.

Förutom att allt fler väljer att ta hjälp med däckbytet, märker han även att det blivit vanligare att folk beställer hem däck på nätet för att sedan ta med till en däckmontör för montering. Det har också blivit vanligare med så kallade däckhotell.

– Folk lämnar in sina däck i samband med skiftet och sen förvarar jag dem tills det är dags att byta igen, säger Robin Hopkins.

Har du något råd till de som ska byta däck?

– Ta med hjulen. Och ha med rätt bultar. Många har andra muttrar och bultar och glömmer kvar de på hyllan i garaget. Sen att komma ihåg att efterdra hjulen när man har kört ungefär tio mil. Känn på bultarna så att de inte har lossnat.

undefined
Slitsamt Yrket tär på kroppen. – Framförallt är det alla tunga lyft som sliter, säger Robin Hopkins på Sörböle Däck & Motor. Foto: Jacob Stephenson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om