Nordkust lämnade landbacken och påbörjade resan till hemmahamnen i Sundsvall. Sjösättningen blev lite av en folkfest.
Det handlar om det välbekanta riktmärket vid båtmuséet och kaféet, bogserbåten Nordkust som legat på landbacken sedan 1981. Det anrika fartyget byggdes 1885. Fartyget var i drift till 1967 och fraktade bland annat timmer. 1982
skänktes Nordkust till Skellefteå museum som sedan överlät ägandet till den ideella föreningen Galtströmståget.
Håkan Zaar är ordförande i föreningen som nu har ansvaret för båten. Han fanns givetvis på plats på torsdagen då det var dags för sjösättning. Föreningen såg helst att sjösättningen skulle ske lite i skymundan, men så blev det aldrig.
Stor publik
Ryktet spreds sig snabbt att Nordkust skulle sjösättas igen och mängder av åskådare dök upp. Från början utlovade Håkan Zaar att sjösättningen skulle ske vid elvasnåret. Så blev det inte. Först efter klockan tre på eftermiddagen fick
Nordkust möta vatten igen.
Sjösättningen gick nästan planenligt, men när aktern mötte vattnet läckte den in vatten. Fartyget drogs upp en bit igen, läckan reparerades och så blev det ett nytt försök som gick bra.
– Äntligen är Nordkust på väg till hemmahamnen. Det har varit en turbulent och besvärlig tid för oss sedan vi tog över fartyget, säger Håkan Zaar.
Ja, turerna har varit många. Redan 2009 var det tänkt att hon skulle köras till Galtström, några mil söder om Sundsvall. Men bristen på pengar till transporten har satt hinder i vägen. Genom bidrag från Sjöhistoriska museet, Skellefteå
kommun och Riksantikvarieämbetet så beslutades det att nu är det dags att flytta fartyget.
– Men vi i föreningen måste också sponsra. Själva transporten går på cirka en miljon kronor, säger Håkan Zaar.
Mycket arbete kvar
Tidens tand och sabotage har gjort att fartyget långt ifrån är i bästa skick. För föreningen Galtströmståget stundar nu åratal av arbete för att få fartyget till att bli ett museum på land.
– Men vi är eldsjälar och kommer arbeta hårt. Fartyget representerar en unik epok och Nordkust ska bli i toppskick igen.
Första anhalt för Nordkust blev Skelleftehamn. Där ska reparationer ske under ett par veckors tid innan fartyget bogseras till sin hemmahamn.
– Vi måste också få klartecken från Transportstyrelsen för bogseringen, säger Håkan Zaar.
Fyra eldsjälar från föreningen Galtströmståget fanns på plats ombord då Nordkust sjösattes. André Bengtsson-Öhlund sa:
– Äntligen är hon i sitt rätta element. Den här dagen har vi sett fram emot.
Att det stundar mängder av jobb oroar inte.
– Det blir bara kul.
Att transportera Nordkust till Sundsvall kommer sedan att ta ett par dygn.
På väg från Stackgrönnan gick Nordkust på en sandbank utanför Öhn i Ursviken. Den lilla bogserbåten Hecktor, som drog fartyget, fick gå för fulla varv innan Nordkust nådde fritt vatten igen. Nu ligger hon i Sävenäs en vecka för
besiktning.