Flera motioner behandlades om bland annat Östra leden och en ny E4-sträckning. Debattens vågor har vid flera tillfällen gått höga i fullmäktige när det handlar om Centrumbrons vara eller icke vara samt om kommunen ska medfinansiera Östra leden. Företrädare för hela oppositionen yrkar att det ska utredas om inte Östra leden ska byggas i egen kommunal regi. Sedan tidigare finns ett beslut om att kommunen ska gå in med 300 miljoner kronor för medfinansiering, det vill säga cirka 30 procent av kostnaden. Kommunalrådet Lorents Burman säger att detta beslut kom då Sverige hade en Alliansregering.
– Vi kände oss tvungna att gå in med kapital för att frågan om en ny E4-dragning ska tas ett steg framåt. Nu har vi en annan regering och Socialdemokraternas inställning i frågan är att Östra leden är en statlig angelägenhet. Oppositionen vill att vi från kommunen ska satsa kapital på något som staten ska ta ansvar för. Nu finns inga krav på kommunala pengar för att säkra en ny E4. Om kommunen bygger Östra leden blir det en "lokalgata" för en miljard, ingen ny E4-sträckning och vi från kommunen kommer att få ett stort driftsansvar.
Lorents Burman säger också:
– Oppositionens inställning kring finansieringen är ett sätt att komma ifrån en debatt om behovet av en ny Centrumbro.
De partier som står bakom motionen är partier som samtliga säger nej till en Centrumbro. Partiföreträdarna anser att för mycket tid slösats bort sedan folkomröstningen om bron. Åsikten är att kommunen inte kan vänta längre – en ny E4-dragning måste bli verklighet. Partierna vill även se en ringled runt staden.
– I 30 år har den här frågan diskuterats. Vi vill nu påskynda frågan och utreda om att bygga i egen regi, säger oppositionsrådet Andreas Löwenhöök.
Talarlistan var lång efter lunch då trafiklösningarna debatterades. Det handlar om segdragna frågor som diskuterats i fullmäktige sedan 1970-talet. Säkerligen lär Östra leden, Västra leden och Centrumbron återkomma i många debatter även framöver.