Hemtjänsten: Satsar 2,5 miljoner kronor – på guldkorn

Kommunen satsar 2,5 miljoner kronor för att utbilda hemtjänstpersonal under 2017. Pengarna ska gå till utbildning för att göra vardagen meningsfull för de äldre.

Personal delaktig. Åsa Hedlund och Camilla Vesterlund är med i ett nybildat kvalitetsråd inom hemtjänsten i Klintfors. Foto: Ulrika Andersson.

Personal delaktig. Åsa Hedlund och Camilla Vesterlund är med i ett nybildat kvalitetsråd inom hemtjänsten i Klintfors. Foto: Ulrika Andersson.

Foto: Foto: Ulrika Andersson.

Not Found2017-02-14 13:00

På tisdagen gick starten för satsningen. Cirka 160 personer med anknytning till hemtjänsten samlades för en kick-off på Scandic tillsammans med ledningen.

Hundra anställda kommer under året att få utbildning för bättre kunna identifiera olika beteendemönster kopplade till demens. Tusen anställda ska delta i workshops om hur man kan skapa en meningsfull vardag för de äldre. Tanken är att detta bland annat ska leda till bättre genomförandeplaner för de äldre och mer delaktighet för anhöriga.

Ute bland de 30 hemtjänstgrupperna håller man på att bilda kvalitetsråd som ska arbeta med dessa frågor och utbyta erfarenheter med varandra.

Äldreomsorgens mat har varit omdebatterad sista tiden och i samband med hemtjänstens år görs också en satsning på måltiderna.

– Det är en del av en meningsfull dag, hur du vill ha din matsituation. Det kan handla om hur man vill få maten upplagd, vilken dryck man har till, de små guldkornen, säger äldreomsorgschef Ejja Häman-Aktell.

Provsmakning

Till lunch fick deltagarna smakportioner från Aroms matlådor samt tips kring upplägg av maten.

Ejja Häman-Aktell har själv ätit 17 matlådor.

– Jag ger flera av dem tio poäng, säger hon.

Sjukgymnasten Anne Lilja i Burträsk välkomnar satsningen.

– Det ger inspiration och man kan sno idéer. Dessutom får man tid att sitta ned och prata ihop sig. Det är bra att man lägger tid på genomförandeplanerna. De flesta har dem men det går att få dem bättre, säger hon.

Svårt rekrytera

Men det var också tydligt att hemtjänsten står inför tuffa tider.

– Vi har en stor utmaning att klara demografin, säger Eva Hård, verksamhetschef inom hälso- och sjukvården.

Hon tror att vi nu har nått en brytpunkt. De äldre blir fler och det börjar bli svårt att rekrytera.

– Än så länge har jag sökande till tjänsterna, men vi måste se till att vi är en bra arbetsgivare, säger hon.

Vi har en stor utmaning att klara demografin.

undefined
Personal delaktig. Åsa Hedlund och Camilla Vesterlund är med i ett nybildat kvalitetsråd inom hemtjänsten i Klintfors. Foto: Ulrika Andersson.
undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om