VK skrev i fredags om Paula Savina som fick lämna krogen vid ett besök då en vakt ansåg att hon var för lättklädd. Vakterna sade till henne att hon fick välja mellan att klä på sig eller att lämna krogen. Hon valde det senare.
Nyheten spreds över hela Sverige, både i sociala medier och i traditionella nyhetsmedier. Allstar och vaktbolaget Totalbevakning i Umeå har under helgen gått ut offentligt med att de gjorde fel vid händelsen.
– Vi har gjort vad vi kunnat och ska så klart se till att det inte händer igen. För vår del är den händelsen utagerad. Vi har bett gästen om ursäkt och vi kommer att träffa henne i veckan för att få hennes syn på det hela, säger Anders Alfredsson, vd för Allstar.
Händelsen har under de senaste dagarna utvecklats till en hatstorm som Allstar aldrig tidigare har varit med om. De har fått ta emot en mängd meddelanden, mejl och samtal som innehållit hot, hat, påhopp och uppmaningar till bojkott.
Bland annat har det skrivits att man ska ”bränna ner stället”, att de är ”kvinnohatare”, ”hoppas ni går i konkurs era jävlar”, vilka ”djävla svin de är”, att de ”driver en bögbar” eftersom de inte verkar vilja ha kvinnor där och att de har en ”vidrig kvinnosyn”.
– Det känns så tråkigt. Vi arbetar aktivt varje kväll för att motverka tafsande och trakasserier och så händer det här och vi blir kallad kvinnohatare. Det känns direkt felaktigt. De tror sig veta precis vad som här hänt efter att ha läst en artikel, säger Ludvig Allander, nattklubbsansvarig på Allstar.
Personer har också gått in på Allstars Facebooksida och satt lägst betyg samt uppmanat vänner att aldrig gå dit igen.
För personal på vaktbolaget Totalbevakning i Umeå har stormen inneburit att personal blivit uppringda och mejlade på privata nummer och adresser.
– Det är klart att alla bland personalen blir berörda. Vi jobbar aktivt med förebyggande arbete och så ifrågasätts vilken kvinnosyn vi har. Det är så klart tufft, säger Mattias Lundberg, vd Totalbevakning i Umeå.
Ingen på vare sig Allstar eller vaktbolaget kunde föreställa sig att det skulle bli ett sådant drev som det blev.
– Jag tror inte folk förstår hur snabbt kommentarer kommer ut och vilken effekt det kan få, säger Mattias Lundberg.
– Jag tror det är lätt att folk bara glider med. Att man inte stannar upp och bildar sin egen åsikt. Det är skrämmande hur fort det går med sociala medier, säger Anders Alfredsson.
Under sina nästan 30 år i branschen har han aldrig varit med om något liknande.
– Inte den här häxjakten och näthatet.
Anders Alfredsson säger att de inte är ute efter någon snyfthistoria och medger att de vid den aktuella händelsen har gjort ett misstag, men säger att människor kan göra misstag. Det viktiga är att erkänna dem och lära av dem.
– Vi har ett tufft jobb inom restaurangbranschen. Man får vara med om olika incidenter, men det är klart att det här påverka oss. Det är nog många ur min kära personal som mått dåligt i helgen, säger Anders Alfredsson.
Anders Alfredsson skrev under helgen ett Facebookinlägg om drevet och han tror att det kanske lugnade hatstormen när en annan sida kom fram. Näthatet har nu trappats ner rejält, men det har ändå satt sina spår för dem som jobbar.
– Personal är tagna av det som hänt och det kommer att pratas om det ett tag framöver.
Elin Stormare/VK