Intresset för hantverk började gro i tidig ålder. I skolan blev syslöjd snabbt ett favoritämne och även hemmavid ägnade Rebecka Karlsson mycket tid åt den växande hobbyn.
– Mormor syr och stickar och morfar arbetar mycket med trä. De försökte väl få med oss barnbarn, men det var bara jag som nappade, säger Rebecka Karlsson och skrattar.
Det var mormor spår som lockade mest. Men när Rebecka närmade sig arbetslivet var det inte alldeles självklart att det var den vägen hon skulle följa.
– Jag var lite rädd att jag skulle tröttna, ta död på min hobby. Så jag tog ett år då jag verkligen funderade på vad jag ville göra. Jag kunde inte komma på en enda sak, förutom att hålla på med sömnad, säger Rebecka Karlsson.
Efter det följde 2,5 år på Textilstaden i Borås. En utbildning som till stor del bestod av praktik. Rebecka tajmade precis rätt; på praktikplatsen Zetterberg Couture gick en av de tre anställda på föräldraledighet lagom till att hon tog examen. Det var 2011, och resan tog fart. Rebecka blev kvar och sex år senare har ytterligare 17 personer tillkommit.
Idag är Rebecka också mindre i ateljén, och har istället ansvar för produktion och inköp. Men några hantverkstimmar blir det ändå varje vecka. Speciellt under högsäsongen.
– Det allra roligaste är ändå när vi tar fram en egen kollektion. Då syr vi helt från grunden, testar designerns skiss – vad som funkar och vad som måste ändras. Det är en väldigt kreativ process som kräver mycket problemlösning.
Klänningarna har burits av bland andra Marie Serneholt, Carolina Gynning och Linda Lindorff. 2015 syntes en av de unika skapelserna på röda mattan när Prinsessan Sofia gick på Nobelfesten.
– Eftersom varje klänning har mer eller mindre detaljer som skapas för hand, finns det inte två exemplar som är identiska, säger Rebecka Karlsson.
– Det som är viktigt inom all form av hantverk, det är att få folk att förstå hur mycket tid och arbete som läggs ner på att skapa en helt unik produkt. Vi vill inte producera snabbt och bidra till att konsumera mer, utan backar hellre från maskinproduktion och går tillbaka till klädskapandets grund; hantverket, detaljerna och hållbarheten, fortsätter hon.
Men även utanför jobbet tillbringar det uppfinningsrika sinnet från Bureå mycket av sin tid åt skapande och kultur.
– När jag är ledig dansar jag lindy hop, och så blir det mycket eget skapande, som att sticka och virka. Jag har alltid behövt ha något kreativt att göra, och jag är glad över att ha möjligheten att göra det både på jobbet och fritiden, säger Rebecka Karlsson.