Glädjande: Besöksnäringen fortsätter att öka i inlandet

Besöksnäringen ökar drastiskt inom Arvidsjaurs kommun. Det uppmärksammades då landstingets regionberedning var på plats för att diskutera framtiden. Och Swedish Lapland anses vara ett starkt varumärke.

Snabbt framåt. Besöksnäringen ökar i snabb takt, något som Peter Manner vid Arvidsjaurs turistbyrå menar är något man måste börja diskutera på allvar. ”Det här är en utveckling som vi måste förbereda oss för, och vad innebär skulle en regionsbildning innebära för besöksnäringen?”

Snabbt framåt. Besöksnäringen ökar i snabb takt, något som Peter Manner vid Arvidsjaurs turistbyrå menar är något man måste börja diskutera på allvar. ”Det här är en utveckling som vi måste förbereda oss för, och vad innebär skulle en regionsbildning innebära för besöksnäringen?”

Foto: Snabbt framåt. Besöksnäringen ökar i snabb takt, något som Peter Manner vid Arvidsjaurs turistbyrå menar är något man måste börja diskutera på allvar. ”Det här är en utveckling som vi måste förbereda oss för, och vad innebär skulle en regionsbildning inn

Not Found2016-05-25 11:00

Landstingets regionala beredning har besökt Arvidsjaur. De träffade kommunala representanter för att främst diskutera kommunens näringsliv. Beredningen får varje år ett uppdrag och i år ska de inrikta sig på frågan om medborgardialog med aktörer inom det regionala utvecklingsområdet.

– Och Region Norrbotten bildas mest troligt vid årsskiftet. Hur kan dialogen utvecklas inför det? undrar beredningens ordförande Lennart Thörnlund (S).

Bileventindustrin har ökat med 30 procent i vinter, hockeyresor anordnas från Tyskland till Arvidsjaur. Det är bara ett par exempel på vad som sker inom kommunens besöksnäring.

– De flyger till Arvidsjaur för att sedan gå på hockey i Skellefteå och Luleå. Sverige har en statsbudget på 1000 miljarder. I Tyskland reser man för 6 000 miljarder, både inrikes och utomlands. Det är enorma siffror det handlar om, säger Peter Manner, Arvidsjaurs turistbyrå.

Manner menar att det finns mycket som är okänt även för kommunens egna invånare.

– Det sker mycket bara från ett år till ett annat, menar han. På måndagen besökte landstingets regionala beredning kommunen, och på tapeten var just besöksnäringen.

– Det är viktigt att få vara med och diskutera, argumentera och agera bollplank innan beslut fattas, säger näringslivschef Stina Johansson.

Utifrån det ökande resandet behöver också kommunen profilera sig därefter. Bland annat via det redan väletablerade varumärket Swedish Lapland.

– Det är ett starkt varumärke, och många runtom i Sverige är avundsjuka på att vi har ett så starkt varumärke här i norr. Och i en framtida storregion så måste vi fundera på vad det egentligen är vi ska gå ut med? säger Manner.

Finland är långt fram i marknadsföringen av norra Finland, och norra Norge satsar stora summor på besöksnäringen idag.

– För bara femton år sedan så var det ju i mångt och mycket små fiskeorter, men inte mycket mer än så. Idag finns det ju i det närmaste en turistbyrå i varenda liten ort. Men vad gör vi här uppe? frågar Manner. Något som diskuteras under dagen är struktur, varumärke och finansiering, där det finns olika vägar att gå.

– Till exempel om vi skulle lägga till 20 kr per övernattning i Arvidsjaur skulle det generera en miljon till varje år, säger Manner.

Företagaren Jan Edvardsson var på plats för att ge synpunkter utifrån företagarens perspektiv, och menar att möjligheten att kunna investera är a och o för att kunna växa.

– Hur ska vi kunna utvecklas om vi inga pengar får låna? Det är ju ingen som tror på oss. Bankerna är viktiga för företag, för vi behöver låna pengar för att kunna investera.

Näringslivschef Stina Johansson anser också att en utvecklad dialog är viktigt inför framtiden.

– Vi har också önskat en utvecklad dialog mellan exempelvis länsstyrelsen, landsting och naturvårdsverket, för som det är idag kan det bli ja i ena rummet, men nej i  det andra, säger hon, något som Lennart Thörnlund (S), regionala beredningens ordförande inom Norrbottens läns landsting, tar till sig.

– Det var väldigt bra sagt.

Edvardsson menar dock att information visserligen är bra, men att det inte kan stanna där.

– Vi kan ju informera varandra i all oändlighet. Det behövs ju action också, säger han. Bjarne Hald (C), oppositionsrådet, är också med på mötet.

– Det är viktigt att vara delaktig och det som är bra med den här diskussionen är att det händer i förskott, inte efterskott. Det vi talar om idag är ju inget som händer imorgon, men vi kan ta med oss det här framåt, och det tycker jag är positivt, säger han.

Malin Johansson/NN

undefined
Framtidsvisioner. ”Den här dagen har handlat om att presentera Arvidsjaurs näringsliv, och kommunens utmaningar och hur vi ser på framtiden”, säger näringslivschef Stina Johansson.
undefined
Snabbt framåt. Besöksnäringen ökar i snabb takt, något som Peter Manner vid Arvidsjaurs turistbyrå menar är något man måste börja diskutera på allvar. ”Det här är en utveckling som vi måste förbereda oss för, och vad innebär skulle en regionsbildning innebära för besöksnäringen?”
undefined
Nöjd. ”Detta är ett av de bästa mötena vi haft i år”, säger Lennart Thörnlund (S), regionala beredningens ordförande inom Norrbottens läns landsting.
undefined
Slutsats. ”Samverkan mellan olika aktörer inom hela Norrbotten behövs, det är viktigt att vi alla drar åt samma håll, konstaterar kommunalråd Lotta Åman vid måndagens möte med landstingets regionala beredning.
undefined
Intressant. Kommunalråd Lotta Åman och turistbyråns Peter Manner var med och diskuterade med landstingets beredning. ”Det finns mycket som har ökat, bland annat bileventindustrin har ökat med 30 % i vinter, och det ställer också krav på infrastrukturen, säger Manner.

Turism Arvidsjaur 2014

Inresande turism till Arvidsjaur omsatte 192 miljoner kronor.

Omsättningen har ökat med 28 procent på tio år.

145 personer var helårssysselsatta.

Hotellgäster spenderade drygt 73 miljoner kronor.

96 miljoner kronor spenderades på logi och restaurang.

259 000 turistiska övernattningar.

80 procent av alla övernattningar avser svenskar.

52 777 utländska övernattningar, varav besökare från Norge och Tyskland stod för över 60 procent.

Källa: Resurs

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!