Landstingets regionala beredning har besökt Arvidsjaur. De träffade kommunala representanter för att främst diskutera kommunens näringsliv. Beredningen får varje år ett uppdrag och i år ska de inrikta sig på frågan om medborgardialog med aktörer inom det regionala utvecklingsområdet.
– Och Region Norrbotten bildas mest troligt vid årsskiftet. Hur kan dialogen utvecklas inför det? undrar beredningens ordförande Lennart Thörnlund (S).
Bileventindustrin har ökat med 30 procent i vinter, hockeyresor anordnas från Tyskland till Arvidsjaur. Det är bara ett par exempel på vad som sker inom kommunens besöksnäring.
– De flyger till Arvidsjaur för att sedan gå på hockey i Skellefteå och Luleå. Sverige har en statsbudget på 1000 miljarder. I Tyskland reser man för 6 000 miljarder, både inrikes och utomlands. Det är enorma siffror det handlar om, säger Peter Manner, Arvidsjaurs turistbyrå.
Manner menar att det finns mycket som är okänt även för kommunens egna invånare.
– Det sker mycket bara från ett år till ett annat, menar han. På måndagen besökte landstingets regionala beredning kommunen, och på tapeten var just besöksnäringen.
– Det är viktigt att få vara med och diskutera, argumentera och agera bollplank innan beslut fattas, säger näringslivschef Stina Johansson.
Utifrån det ökande resandet behöver också kommunen profilera sig därefter. Bland annat via det redan väletablerade varumärket Swedish Lapland.
– Det är ett starkt varumärke, och många runtom i Sverige är avundsjuka på att vi har ett så starkt varumärke här i norr. Och i en framtida storregion så måste vi fundera på vad det egentligen är vi ska gå ut med? säger Manner.
Finland är långt fram i marknadsföringen av norra Finland, och norra Norge satsar stora summor på besöksnäringen idag.
– För bara femton år sedan så var det ju i mångt och mycket små fiskeorter, men inte mycket mer än så. Idag finns det ju i det närmaste en turistbyrå i varenda liten ort. Men vad gör vi här uppe? frågar Manner. Något som diskuteras under dagen är struktur, varumärke och finansiering, där det finns olika vägar att gå.
– Till exempel om vi skulle lägga till 20 kr per övernattning i Arvidsjaur skulle det generera en miljon till varje år, säger Manner.
Företagaren Jan Edvardsson var på plats för att ge synpunkter utifrån företagarens perspektiv, och menar att möjligheten att kunna investera är a och o för att kunna växa.
– Hur ska vi kunna utvecklas om vi inga pengar får låna? Det är ju ingen som tror på oss. Bankerna är viktiga för företag, för vi behöver låna pengar för att kunna investera.
Näringslivschef Stina Johansson anser också att en utvecklad dialog är viktigt inför framtiden.
– Vi har också önskat en utvecklad dialog mellan exempelvis länsstyrelsen, landsting och naturvårdsverket, för som det är idag kan det bli ja i ena rummet, men nej i det andra, säger hon, något som Lennart Thörnlund (S), regionala beredningens ordförande inom Norrbottens läns landsting, tar till sig.
– Det var väldigt bra sagt.
Edvardsson menar dock att information visserligen är bra, men att det inte kan stanna där.
– Vi kan ju informera varandra i all oändlighet. Det behövs ju action också, säger han. Bjarne Hald (C), oppositionsrådet, är också med på mötet.
– Det är viktigt att vara delaktig och det som är bra med den här diskussionen är att det händer i förskott, inte efterskott. Det vi talar om idag är ju inget som händer imorgon, men vi kan ta med oss det här framåt, och det tycker jag är positivt, säger han.
Malin Johansson/NN