På några år har det hänt mycket för Latitude 64. Verksamheten började i liten skala i Bergsbyn, där de använde en lokal plasttillverkare för att tillverka discar och tryckte motiv själva. Sedan dess har de bytt lokal fyra gånger.
– Det känns jättebra, säger Tomas Ekström, en av de fyra delägarna, om den nya platsen som är drygt 1500 kvadratmeter.
Säljer till andra länder
I lokalen finns en maskinhall, ett lager, samt ett tryckeri, där discarna får motiv.
– Förr hade vi maskinerna och lagret i samma lokal, nu har vi fått en bättre arbetsmiljö, säger Tomas Ekström.
Tusentals discar i varierande färg, motiv och vikt står uppstaplade i lagret.
Utländska köpare
– Vi säljer till företag i hela världen. Är det en beställning från USA kan det handla om 50 000 discar, medan det kan handla om 50 stycken från mindre länder.
Försäljningen började med att de själva mejlade företag och berättade om deras produktion. Sedan dess har det skett på löpande band.
– Vi brukar skämta om att vi aldrig har sålt en disc, säger Tomas Ekström, och berättar att de inte ”aktivt” behövt sälja produkten.
Enligt honom finns det ett 20–tal mindre företag som tillverkar discar, och ett världsledande som har ungefär 70 procent av marknaden.
– Men vi är numera näst störst, säger han.
När Norran besöker lagret har de gjort en specialtillverkning med discar som doftar äpple, apelsin och blåbär.
– Det är en kul grej. Förra året gjorde vi discar som doftade jordgubb, säger Tomas Ekström.
I verkstaden formsprutas discarna för fullt. En efter en läggs de på kylning, för att sedan finjusteras.
– Förr fick man skära bort ”gjutskägget” själv, men nu klarar maskinerna det.
För att sätta motiv på discarna värms folie fast på discen eller så använder de en printer, för att göra mer avancerade motiv.
Attraktivt
– Printade motiv är ganska populärt, säger Tomas Ekström, som själv designar dem.
Förutom discar designar de även ryggsäckar, kläder och kepsar avsett för discgolf. Att han brinner för idrotten – det är ganska tydligt.
– Det är mitt liv, säger han.