Problem med kortbetalningen och icke fungerande röst– och skyltguidning. Efter en rad problem med biljettsystemet har Skelleftebuss tittat på ett nytt system, som nu håller på att upphandlas.
– Förhoppningsvis är det nya systemet klart till höstlovet, i alla fall till årsskiftet, säger Andreas Olofsson, vd på Skelleftebuss.
Tanken med systemet är att man inte ska behöva ett fysiskt busskort. Istället ska man kunna köpa biljett via nätet, med betalkort – eller via en mobilapplikation.
– Som förälder behöver man till exempel inte följa med sitt barn till bussen för att köpa ett busskort, istället kan man skriva ut en biljett på nätet, som sedan byts ut till ett busskort om man vill.
Kommer kontantbetalning att finnas kvar?
– Ja, till att börja med i alla fall. Eftersom att inte alla har en mobiltelefon eller ett betalkort, så hoppas vi kunna ordna så att det finns förköpsställen i framtiden.
Som resenär kommer man att uppmuntras till att ha biljetten i telefonen.
– Det är ofta köpandet av biljett som tar tid, så ju fler som använder mobilbiljett, desto snabbare går det.
Som resenär kommer man också att gynnas.
– Mobilbiljetten kommer att vara rabatterad, säger Andreas Olofsson.
Med hjälp av applikationen ska man som resenär kunna välja destination, och på så vis se vilken buss man ska ta, och när den beräknas komma. Man ska också kunna få meddelanden om bussen är sen.
– Vi vet inte exakt hur det kommer att se ut, eftersom att vi inte vet vilken leverantör det blir, avslutar Andreas Olofsson.