Entreprenöriellt lärande är en av EU:s åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Och enligt svenska regeringens strategi för entreprenörskap inom utbildningsområdet så ska ämnet löpa som en röd tråd redan från förskolan och genom hela utbildningssystemet. Men enligt doktorand Ida Lindh vid LTU i Skellefteå så har forskningen hittills mestadels varit inriktad mot gymnasiet.
– Det är intressant att veta vad som händer tidigare i skolan. Vad kan man göra där för att få effekt, säger hon.
Ida Lindh ska med sin forskning ta reda på vilka metoder som fungerar bäst i skolans olika stadier.
– Det finns stora variationer hur skolorna arbetar med entreprenöriellt lärande idag. Det finns ett behov av att få fram bra utvecklade metoder för hur skolorna ska arbeta med det.
Kostar 3,6 miljonerNormalt tar det fyra år att bli doktor och kostnaden beräknas uppgå till 3,6 miljoner kronor. Luleå tekniska universitet och Skellefteå kommun delar på kostnaderna för Ida Lindhs forskning.
– Vi ser det här som en del i vår strategi för att nå 80 000 invånare. Det är viktigt med entreprenörskap redan i unga år för att få fler företag. Det är en av grunderna till varför vi stödjer det här, säger Ingrid Thylin, avdelningschef vid Skellefteå kommuns enhet för samhällsutveckling.