Försenad operation: Tvingad att tappas på vätska var tredje vecka

En patient tvingades bli tappad på vätska då operation dröjde. En annan fick inte gehör för sin oro när en läkarkandidat skulle göra ett ingrepp på hen.

Klagomål. Patientnämnden noterade många ärenden där patienter inte blev lyssnade till inför en vårdsituation. Foto: Bertil Ericson / TT.

Klagomål. Patientnämnden noterade många ärenden där patienter inte blev lyssnade till inför en vårdsituation. Foto: Bertil Ericson / TT.

Foto: Bertil Ericson/TT

Not Found2017-02-16 19:00

Det är två principärenden som patientnämnden tog upp vid sitt sammanträde. I det första fallet var det en patient som anmält att han fick vänta länge på operation. Patienten led av vattenbråck i pungen och måste regelbundet tappas på vätska var tredje vecka på en klinik. Situationen bedömdes inte längre vara hållbar eftersom det försämrade hans livskvalitet.

Det andra fallet gällde en patient som var kritisk till bristande bemötande och information i samband med ett ingrepp. Enligt patienten blev hen inte tillfrågad om en lärarkandidat fick utföra ett planerat ingrepp och vårdpersonalen lyssnade inte när hen motsatte sig detta. Patienten upplevde besöket som mycket oprofessionellt, otryggt och stressfullt.

undefined
Klagomål. Patientnämnden noterade många ärenden där patienter inte blev lyssnade till inför en vårdsituation. Foto: Bertil Ericson / TT.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om