Försenad färdtjänst: Skellefteå taxi satsar med nya chaufförer och bussar

Enligt Skellefteå taxis vd Lars Åberg beror förseningarna inom färdtjänsten på tre bakomliggande problem: Trafiksituationen, vakanser på chaufförssidan och en markant ökning i köruppdrag.

Not Found2018-01-04 23:27

Skellefteå taxi ansvarar numera för alla färdtjänstuppdrag i kommunen, även de med specialfordon som tidigare tillfallit Skellefteå buss. Än så länge har övergångsperioden präglats av förseningar.

– Om man får vänta en längre tid så kommer man ihåg det, det förstår jag och det beklagar vi, säger Lars Åberg, vd Skellefteå taxi.

Enligt honom ligger tre faktorer bakom problemet. Den första är en markant ökning i köruppdrag som Skellefteå taxi inte har kunnat förutse.

– Det brukar följa ungefär samma mönster år efter år, men 2017 har stuckit ut. Vi hade en 10-procentig ökning i oktober och nästan lika mycket i november, det är jättestora ökningar.

I kombination med faktor nummer två – brist på chaufförer – har situationen försvårats ytterligare.

– Vi har en hel del vakanser och vi har inte kunnat ha bemanning på alla tider.

Två grupper med ett tjugotal chaufförer totalt håller på att utbildas för att möta behovet. De förväntas vara klara vid månadsskiftet.

– Vi kommer att ha en till utbildningsgrupp nästan i direkt anslutning för att säkerställa att vi inte hamnar i samma situation.

Enligt Lars Åberg utgör trafiksituationen i Skellefteå den tredje faktorn. Det ingår i Skellefteå taxis uppdrag att samköra så mycket som möjligt.

– Om vi ska hämta någon på Brännanskolan och samköra med någon på Anderstorp så tar det en halvtimme att ta sig dit. Trafiken är ett problem och E 4 måste ut ur stan.

Fler i samma fordon

På torsdagen inspekterade Lars Åberg en av elva specialbussar som Skellefteå taxi beställt för att möta behovet hos rullstolsburna. Initialt kommer nio bussar att sättas i drift.

– Tillgängligheten kommer att öka och vi kommer att kunna samköra fler resenärer, både de som är i behov av att åka handikappbuss och de som inte är det.

Hur länge är det rimligt att vänta på färdtjänst?

– Om vi är mer än 20 minuter försenade utifrån en överenskommen tid så behöver inte färdtjänstkunden betala någon egenavgift. Den betalar vi istället.

Några klagomål från chaufförernas håll?

– Det är klart en kund som fått vänta alldeles för länge naturligtvis inte är glad eller nöjd, då har inte varit så trevligt för personalen heller, säger Lars Åberg.

Om vi är mer än 20 minuter försenade utifrån en överenskommen tid så behöver inte färdtjänstkunden betala någon egenavgift.

Jobben räddade efter Skellefteå buss varsel
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!