Företagare känner sig utanför

I fredags lanserades Destination Skellefteås gemensamma presentkort för butiker, restauranger och hotell i Skellefteå. Det har fått företagare i Bureå att reagera. ”Vi är väldigt förvånade att vi inte får vara med”, säger Anna Böökari, delägare i Kotteshoppen.se.

Inte stängd dörr. Maria Rautio, Destination Skellefteå, säger sig inte ha stängt dörren för andra butiker. ”Men det måste gå att hantera”, säger hon.

Inte stängd dörr. Maria Rautio, Destination Skellefteå, säger sig inte ha stängt dörren för andra butiker. ”Men det måste gå att hantera”, säger hon.

Foto: Inte stängd dörr. Maria Rautio, Destination Skellefteå, säger sig inte ha stängt dörren för andra butiker. ”Men det måste gå att hantera”, säger hon.

Not Found2014-05-06 10:00

Tillsammans med sin man Pekka Böökari driver hon en barnklädes- och leksaksaffär via nätet och butik i Bureå.

– Presentkortet lät som en bra idé och det hade varit roligt att vara med, säger Anna Böökari.

Tänka på oss

Pekka mejlade Destination Skellefteå och frågade varför man valt att exkludera ytterområdena.

– Vi fick veta att det var ett styrelsebeslut att presentkortet bara skulle vara centralt. För att testa hur det fungerade. De skulle tänka på oss längre fram, säger Pekka med en fnysning.

Tappar värde

De säger att deras medlemskap i Destination Skellefteå börjar tappa sitt värde.

– Ja, vi det har vi känt ett tag – att vara medlem där är inget för oss, säger Anna Böökari.

Maria Rautio är centrumutvecklare på Destination Skellefteå och den som jobbat för att lansera presentkortet.

– Vi har funderat i flera år hur vi ska få ett gemensamt presentkort att fungera. Nu dök den här möjligheten upp med ett elektroniskt presentkort. När vi kollat runt i landet har vi sett att det är mest gallerior och stadskärnor som använder det. Det är ett sätt att knyta ihop handeln och göra det enkelt för kunden.

Varför fick inte ytterområdena vara med?

– Det är nytt, vi vet inte hur det kommer att fungera och hur populärt det blir. Det måste gå att hantera. Vi är medvetna om att frågan kommer att dyka upp från fler håll och får se hur det ska hanteras i framtiden. Vi har absolut inte stängt dörren.

Öronmärkt

Maria Rautio påpekar också att vid det arbete som har krävts för att etablera presentkortet så har resurser och budget varit öronmärkt från stadskärnutvecklingen.

Vad säger ni om att butiksägare funderar på att avsluta sitt medlemskap?

– Det är ju jättetråkigt om de känner att de inte vill vara medlemmar. Tanken är att presentkortet ska utvecklas till andra, men det har inte hunnits med. Det är ju en ansträngning att driftsätta det hela. Så småningom vill vi bygga ut det så mycket vi kan, säger Anders Nilsson, tillförordnad vd för Destination Skellefteå.

Det är nytt, vi vet inte hur det kommer att fungera och hur populärt det blir.

undefined
Inte stängd dörr. Maria Rautio, Destination Skellefteå, säger sig inte ha stängt dörren för andra butiker. ”Men det måste gå att hantera”, säger hon.
undefined
Inte bara centrum. ”Jag trodde att Destination Skellefteå arbetade för Skellefteå som kommun och inte bara stadskärnan”, säger Anna Böökari, Kotteshoppen.se.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om