– Flera som var på flygplatsen klockan sex är fortfarande kvar, säger Mikael Lundgren en av de passagerare som har drabbats.
Enligt SAS ställdes avgången in efter att en buckla upptäcktes på flygplanskroppen i inspektionen inför flygningen. Bucklan orsakades förmodligen av en kollision med en fågel.
– Personalen här i Skellefteå har gjort ett kanonjobb, men SAS har inte visat någon som helst vilja. De flyger inte upp ett nytt plan och sätter inte heller in större plan på de ordinarie avgångarna, säger Mikael Lundgren.
Fredrik Henriksson är presschef på SAS. Han beklagar att folk har fått vänta och säger att ett större flygplan kommer att skickas upp till Skellefteå på måndagskvällen.
– De som har drabbats av det inställda flyget idag, och inte blivit ombokade på en annan avgång, kommer att få möjlighet att flyga ner imorgon eller få pengarna tillbaka, säger han.
Han berättar att SAS skickade upp en tekniker på morgonen för att göra en bedömning av planet.
Vad är det som tagit tid?
– Det har inte tagit mer tid än nödvändigt. Det är ju beklagigt att den tekniska bedömningen tar tid, men det tar tid att få upp en tekniker som sen kan göra bedömningen och till slut få ut informationen, säger Fredrik Henriksson.
– Vi har inget extra plan att skicka upp direkt.