EU:s bidrag uppgår till mer än 3,5 miljoner euro från TEN-T-programmet, skriver Region Västerbotten i ett pressmeddelande.
– Det här är en väldigt glädjande nyhet som stärker möjligheten för genomförande av Norrbotniabanan och förutsättningarna för EU finansiering av förstudie till en första delettapp, säger Erik Bergkvist (S), regionråd, Region Västerbotten, i pressmeddelandet.
– Nu förväntar jag mig att den svenska regeringen snabbt ger stöd till Norrbotniabanan AB:s ansökan så att en första etapp av Norrbotniabanan kan komma närmare ett förverkligande. Norrbotniabanan, som är en delsträcka av Botniska korridoren, finns också med i de transportstråk som EU-kommissonen pekat ut, varför det borde finnas stora möjligheter till ett postivt beslut från EU, säger Erik Bergkvist.
Det första projektet som medfinansieras består av studier om byggnation av en ny linje mellan Stångån och Dingersjö. Detta projekt får strax under 1,5 miljoner euro i EU-bidrag. Den 2,8 km långa järnvägslinjen är del av det nya dubbelspåret Gävle – Sundsvall. Det andra projektet gäller byggnation av tre nya 750 meter långa mötesstationer längs Botniakorridoren vid Källene, Stegskogen och Gårdsjön. Detta projekt får över 2 miljoner euro i medfinansiering från EU. Det första projektet beräknas vara slutfört i december 2014 och det andra i december 2013
Region Västerbotten skriver att förbättringarna som blir resultatet av projekten kommer att bidra till att linjen Gävle-Sundsvall ”får plats med nuvarande och förväntade framtida trafikökningar”