Arbetet med ansökan har pågått sedan i höstas och i och med regeringens klartecken får den nu skickas vidare till EU. Om allt går enligt planerna ska EU:s beslut komma i juni.
Norrbotninabanan AB och Norrbotniabanegruppen har drivit frågan i åratal och för dem betyder regeringens besked oerhört mycket.
– Det ena är naturligtvis att vi ser en stor möjlighet att komma åt EU-pengar. Det är jätteviktigt. Ändå är det kanske ännu viktigare att vi får en tydlig markering från regeringen att man stöder och prioriterar projektet, säger Gusten Granström.
Han hyser mycket goda förhoppningar om ett positivt besked från EU. Orsaken är att EU länge pushat på projektet, då man anser att den Botniska korridoren är viktig i ett europeiskt perspektiv.
– Men sedan har det stött på patrull hos regeringen.
Skulle du säga att det här är det största steget som har tagits genom åren?
– Frågan är om det inte är det. Vi har tidigare tagit ett hyggligt antal steg framåt men de har tyvärr följts av flera steg bakåt. Nu har vi fast mark under fötterna.
Totalt är ansökan på drygt 200 miljoner kronor, varav hälften kommer från regionen och hälften från EU. Det arbete som ansökan avser gäller planeringen mellan Umeå och Skellefteå och bygghandlingar för sträckan Umeå-Dåva.
Närmast väntar diskussioner på regionnivå om vad nästa ansökan ska innehålla och hur den ska finansieras. Dessutom måste staten och regionen göra upp om ansvarsfördelningen kring det fortsatta arbetet.
Nu har vi fast mark under fötterna.