HIPHOP. Han såg länge ut att bli en, måhända stark, parantes i musikhistorien. När Eminem var som störst var han verkligen störst, oavsett genre, men när stjärnan föll var det en lång och mödosam väg mot marken. Ett fall som på allvar började med 2004 års "Encore" och följdes upp av den genomsvaga "Relapse". Under tiden klev Lil Wayne med flera in på hiphop-scenen och ingen saknade egentligen den problemtyngda Detroitsonen.
Efter att för tre år sedan räddat mycket av sin heder med comebacken "Recovery" är det därför med tillförsikt jag klickar på "Bad guy", tillika första spåret på "The Marshall Mathers LP 2". Det är en drygt sju minuters kritisk tillbakablick av en karriär som nu verkar fortsätta på stabilare grund än tidigare.
Det finns bättre rappare och textförfattare än Eminem, men ingen kan komma i närheten av hans förmåga att fånga lyssnaren. Rick Rubin och gamle vapendragaren Dr. Dre skapar ett perfekt ljudlandskap för Eminem att verka inom. Resultatet blir lika varierat som fängslande.
ANDERS SAMUELSSON