Elnätschefen om strömavbrottet i Luleå: ”Värsta jag varit med om”

Onsdagskvällens strömavbrott, som föregicks av en hög smäll och ett kraftigt ljussken, blev torsdagens stora samtalsämne. På Luleå energi var man omtumlade. ”Vi var ju inte alls beredda på att det skulle bli sådan uppståndelse”, säger elnätschefen Tommy Haapala.

Tommy Haapala är nöjd över hur man hanterade strömavbrottet. Foto: David Olsson Jiglund/Norrbottens-Kuriren

Tommy Haapala är nöjd över hur man hanterade strömavbrottet. Foto: David Olsson Jiglund/Norrbottens-Kuriren

Foto: Foto: Norrans redaktion

Not Found2017-10-26 18:56

Tommy Haapala är väldigt nöjd över att man kunde slå på strömmen igen bara 54 minuter senare.

– Jag minns inte ens sist vi hade ett strömavbrott av den här digniteten. Och det hade kunnat ta ett par timmar att åtgärda det. Men vi har bra beredskap, och det gick verkligen fort, säger han till Norrbottens-Kuriren.

Läs också:  Lyftkran tog i elledning – orsakade stort elavbrott i Luleå

Det var en kranbilsförare som orsakade strömavbrottet, som påverkade 5 566 Luleåbor.

– Han hade varit vid ett husbygge och skulle svänga runt och köra därifrån, men observerade inte kraftledningen som går där. Och kranens vajer fastnade i ledningen, vilket gjorde att det blev en kortslutning, säger Tommy Haapala.

Han tillägger sedan:

– Men ledningen gick inte av. Och efter att ha försäkrat oss om att det var säkert kunde vi slå på strömmen igen.

Och han klarade sig oskadd?

– Ja. Däcken på kranbilen exploderade, men strömmen bröts direkt. Fast han var lite skärrad. Och det är ju inte så konstigt. Det var ju en enorm smäll.

Har det gjorts någon polisanmälan?

– Vi på Luleå energi kommer inte att göra någon anmälan. Det gjordes ju inte med flit, utan var en olyckshändelse. Vi kommer däremot att göra en ordentlig besiktning, och reparera det som behövs repareras. Och vi har rapporterat olyckan till Elsäkerhetsverket som kommer att göra en utredning.

Många Luleåbor ringde 112 när strömmen gick, och det mediala trycket var stort efter olyckan.

– Nog har det varit uppståndelse förut, men det här var det värsta jag varit med. Det var inte bara ni på lokaltidningarna som hörde av er, utan radio, kvällstidningarna och tv gjorde också det, säger Tommy Haapala.

Var det stressande för er?

– Jo. Nog var det lite omtumlande, vi var ju inte alls beredda på att det skulle bli sådan uppståndelse. Men jag såg att vi har fått mycket beröm i sociala medier. Och det är förstås roligt.

Sedan tillägger han:

– Men det har varit mycket samtal från journalister i dag också. Och det är skönt att vi inte råkar ut för sådana här saker särskilt ofta.

Samtidigt tycker Tommy Haapala att man hade kunnat informera sina kunder om vad som hänt på Klintbacken tidigare.

– Det gick direkt ut information om att det var strömavbrott på vår hemsida. Men vi informerade inte om vad som hade orsakat det förrän en timme senare. Och vi hade kanske kunnat vara ännu snabbare, så det är något vi får diskutera, säger han.

David Olsson Jiglund/Norrbottens-Kuriren

undefined
Tommy Haapala är nöjd över hur man hanterade strömavbrottet. Foto: David Olsson Jiglund/Norrbottens-Kuriren
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om