Det var pÄ skolavslutningen i vÄras som rektorn Lillemor Normark frÄgade eleverna vad de lÀngtade mest efter att göra under sommarlovet.
â Ingen nĂ€mnde lĂ€sning, sĂ„ jag utmanade dem att lĂ€sa tvĂ„ böcker efter egen förmĂ„ga. Och skulle alla klara det sĂ„ skulle jag komma i hockeyutrustning en hel arbetsdag, sĂ€ger hon.
Eleverna fick med sig lappar hem dÀr de fick skriva vilka böcker de lÀst och sedan skulle vÄrdnadshavarna intyga detta genom att signera lapparna.
Alla klarade utmaningen, sÄ idag, mÄndag, kom Lillemor till skolan iförd full hockeymundering.
â Herregud! Jag tycker om varma klĂ€der, men det hĂ€r var svettigt, konstaterar hon och fortsĂ€tter:
â Men det var roligt. Det gick ett sus pĂ„ skolgĂ„rden dĂ„ de sĂ„g mig i utrustningen.
Du hoppade Àven hopprep med skridskor pÄ, hur gick det?
â Det gick bra. Jag tror nog att eleverna blev imponerade. Jag gick ut pĂ„ skolgĂ„rden varje rast, för att visa att jag hade pĂ„ mig den hela dagen.
Lillemor har utmanat eleverna pÄ liknande sÀtt förut.
â Det var över ett jullov, men dĂ„ var det inte alla som lĂ€ste tvĂ„ böcker, sĂ€ger hon.
Hon understryker att det handlade om utmaningar och inte nÄgot krav frÄn hennes sida.
â Vi ser en sĂ€mre lĂ€sförstĂ„else i Sverige och efter sommarloven kan vi se skillnad pĂ„ elevernas lĂ€shastighet. Vi vill öka intresset för böcker â att det kan vara nĂ„got man lĂ€ngtar efter, sĂ€ger Lillemor Normark.