Under kulturskoleveckan besökte eleverna olika stationer, en 15 minuters upplevelse i de olika salarna bjöd på slöjd, musik, film, dans och teater för att ge en bild av vad de kan välja för aktiviteter till nästa årskurs, eller kanske som fritidsintresse.
Gruppen ”Filmarna” springer ivrigt uppför trapporna, utan någon hänsyn till högerregeln, för att lyssna på en konsert med blåsinstrument. De får lära sig hur de olika instrumenten låter, från tvärflöjtens högsta ton till bastubans dån.
Till tonerna av ledmotivet till Indiana Jones ställer sig barnen upp och marscherar ut ur rummet.
Belinda Karlsson, Vanessa Stenman och Melker Grundström var imponerade av musikanterna.
– Det bästa var när de gjorde musik tillsammans, det lät bra, tycker Vanessa.
De vill alla börja spela instrument själva, framförallt Belinda, som förklarar att hon kan lära sig sex-sju stycken, gärna olika flöjter och gitarr.
Vanessa har svårt att välja, för alla instrument låter bra. Hon längtar mest efter att få måla något under dagen och Vanessa längtar efter att sjunga. Melker lockas mest av trummor.
I källaren finns salen med stråkinstrument och plötsligt befinner de sig i djungeln, berättar Gunilla Wikström på altfiol, och där finns konstiga ljud. Stråkinstrumenten kan härma många; fiolen jamar som en katt och cellon råmar som en ko.
Gunilla berättar om de olika instrumenten, kontrabas, cello och fiol, i olika storlekar. Speciellt den pyttelilla fiolen möter beundrande utrop.
Till sist väcker ledmotivet från Mission impossible spekulationer i publiken, kommer låten från Tintin eller Batman? En sak är de överens om, det låter spännande.
Elin Waleii, Jennifer Arvidsson, Seine Lindfors, Esther Filipsson, Ameli Linesson och Nora Vestin är väldigt nöjda över förmiddagen och kan inte välja vad som varit roligast.
– Allt är så roligt idag! utropar Esther.
Det bästa var när de gjorde musik tillsammans.