Han är en av idégivarna. Elever på estet- och barn- och fritidsprogrammet har nämligen tolkat #metoo i bilder och texter. ¨Nu hänger elevernas alster i skolans kafeteria. Och den grupp esteter som Norran träffar tycker ämnet är viktigt och angeläget.
– Metoo är ett jättebra initiativ. Jag brukar jobba på krogar och jag ser trakasserier hela tiden, säger Sanna Vedin och Thea Lindberg tillägger.
– De flesta tycker det är bra att vi pratar om det här på skolan.
.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }
Anton Berggrens föreställer en arm, ett ansikte i raseri och kränkande sexuella tillmälen som skrivits intill.
– Jag ville fånga bilden av ett typiskt övergrepp och hur jag tror offret kan känna sig, förklarar han.
Vill väcka tankar
På samhällslektionerna har man också diskuterat sexuella trakasserier, tagit fram statistik och gått igenom siffror. Enligt Markus Porsklev vill man väcka tankar och uppmärksamma problemet.
– Vi tycker också det passade bra att våra estetelever fick gestalta problemet i bilder.
Eleverna är överens om värdet i att lyfta ämnet på skoltid och anser att problemet är mångbottnat.
– Det är inte bara män som är problemet. Det finns även kvinnor som menar att man får skylla sig själv om man klär sig lite utmanande och om någon då tafsar, säger Nelly Borgström.
På Guldstadsgymnasiet har man även talat om lösningar. De menar att en åtgärd kan vara att beteenden och normer börjar diskuteras tidigt – redan på grundskolenivå.
– Machokultur finns ju även bland barn, säger Nelly Borgström och får medhåll av sina klasskamrater.
Fler alster
Alla elever på skolan ska göra sina tolkningar av sexuella trakasserier så snart fylls utställningen på med fler alster. Och Markus Porsklev tycker att formen är perfekt.
– Enligt läroplanen ska vi jobba med normer i skolan, varför inte göra det såhär, säger han.