Efter Norrans taxigranskning – Skellefteå Airport pudlar: ”Vi är inga jurister”

Skellefteå Airport ska undersöka möjligheten att säga upp de kritiserade taxiavtalen i förväg: ”Naturligtvis ska det vara rättvist.”

Efter kritiken. ”Vi ska granska avtalen och se om det finns möjlighet att säga upp dem i förväg, naturligtvis ska det vara rättvist”, säger Bert Öhlund, ordförande i Skellefteå Airport AB.

Efter kritiken. ”Vi ska granska avtalen och se om det finns möjlighet att säga upp dem i förväg, naturligtvis ska det vara rättvist”, säger Bert Öhlund, ordförande i Skellefteå Airport AB.

Foto: Foto: Jenny Petersson

Not Found2016-06-10 15:30

Robert Lindberg, flygplatschef, säger till Norran att de inte reflekterade över att detta kunde vara en upphandlingsfråga.

– Vi såg det inte så. Jag tror att vi undersökte hur andra flygplatser agerat, de hade inte heller upphandlat, säger han.

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt, kommenterar svaret:

– Jag skulle säga att det alltid är bättre att kolla vad lagen säger när man är osäker, än att kolla på konkurrenterna.

Läs också: Efter Norrans granskning – Experter: Taxiavtal kan bryta mot lagen

Läs också: Småföretagare ser rött: ”Skellefteå Airport ges gräddfil till flygkunderna”

Bert Öhlund (S) är ordförande i Skellefteå City Airport. Han säger att lagtolkningar ofta är svåra, att det kan finnas olika uppfattningar.

– Det här handlar inte om en tjänst vi har köpt, utan att företagarna utför en tjänst åt allmänheten.

Men så kan man beskriva en tjänstekoncession?

– Vi kan konstatera att vi inte tecknat avtal sedan p-platsen gjordes om, sedan dess har även fler taxibolag tillkommit. Omständigheterna har förändrats och det är en underlåtenhet att det inte setts över, säger Bert Öhlund.

När en enskild taxiföretagare bad att få samma villkor som Skellefteå Taxi på flygets hemsida nekas han. När Norran frågar ändras hemsidan. Ska det vara så?

– Nej, så ska det inte vara. Men jag är inte insatt i detaljerna kring vad som hänt där.

Vad händer nu?

– Vi ska granska avtalen och se om det finns möjlighet att säga upp dem i förväg, naturligtvis ska det vara rättvist. Vi måste också försöka hitta ett system som är bra för resenärerna. Två system kan behövas, ett för förbeställd taxi och ett för obokade, säger Bert Öhlund.

Robert Lindberg:

– Det är lätt att vara efterklok, men vi är inga jurister. Det är svårt att veta exakt vad som gäller. Men vi vill naturligtvis att det här ska bli bra och vi ska göra vårt bästa för att det blir det.

Läs mer: Norran granskar: Taxistök på Skellefteå Airport – arga resenärer och bråk i terminalen

undefined
Efter kritiken. ”Vi ska granska avtalen och se om det finns möjlighet att säga upp dem i förväg, naturligtvis ska det vara rättvist”, säger Bert Öhlund, ordförande i Skellefteå Airport AB.

Upphandling av tjänstekoncession – detta gäller:

En tjänstekoncession uppkommer exempelvis när en myndighet eller ett kommunalt bolag ger ett företag möjlighet att använda en offentligt ägd anläggning till att bedriva kommersiell verksamhet som riktar sig till allmänheten.

Till skillnad från vid den vanligare upphandlingsformen tillhandahåller myndigheten en lokal eller en plats, och företaget får tillåtelse att bedriva verksamhet där. Ett vanligt exempel är om landstinget vill att det ska finnas fik och restauranger vid sjukhuset.

Sedan den 18 april i år finns ett nytt EU-direktiv om hur sådana avtal ska tilldelas och att besluten ska kunna överklagas och prövas av domstol. Det har tidigare endast varit möjligt för ett företag att kräva skadestånd i domstol, men inte överklaga själva beslutet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om