Flygplanet, ett Saab 340 från bolaget Nextjet med 30 vuxna och ett barn ombord, var på väg mellan Stockholm och Vilhelmina när det tvingades landa i Skellefteå.
Läs också: Larm om roderfel på flyg på väg till Vilhelmina – nödlandade i Skellefteå
– Jag är otroligt lättad, sade flygplatschef Robert Lindberg till Norran efter att planet hade landat.
Nu har Statens haverikommission kunnat sammanfatta händelserna som ledde fram till nödlandningen. Under första delen av inflygningen mot Vilhelmina observerade besättningen en varning för fel i höjdtrimsystemet. De beslutade att koppla ur autopiloten vilket gjorde att planet fick en abrupt nedåtrörelse i nosen.
På grund av den kraft som krävdes för att styra flygplanet i tippled så avbröts inflygningen, dessutom var väderförhållandena under tillåtna värden för inflygning och landning. Besättningen beslutade att i flyga till Umeå Airport i stället och det ändrades snart till Skellefteå Airport.
Även vid inflygningen mot Skellefteå var flygplanets nos fast i nedåtläge och besättningen beslutade att landa med klaffarna infällda för att inte förändra balansen i tippled. Med relativt stor kraft höll en av piloterna upp nosen under inflygningen medan den andra piloten var redo att hjälpa till vid behov. Händelsen har återskapats i en flygsimulator där styrkrafterna överensstämmer med verkliga förhållanden och det visar att styrkrafterna var höga, men hanterbara. En normal landning kunde till slut utföras.
Orsakerna till det felande höjdtrimsystemet har kommissionen inte kunnat fastställa med säkerhet. Det har dock fastlagts att skadorna på ett relä varit en bidragande orsak. Sannolikt har även bristande tillförlitlighet hos flygplanets trimdomkrafter varit en bidragande faktor.