Efter åskovädret: Fortsatta problem med mobilnätet

Under söndagens strömavbrott påverkades även det mobila telenätet. På måndagen uppger Telia att problemet kvarstår för flera av deras kunder.

Not Found2016-08-01 16:57

Vid 20-tiden på söndagen slog åskovädret ut strömmen för närmare 43 000 av Skellefteå Krafts kunder.

Strömavbrottet orsakade även problem för det mobila telenätet.

– Strömavbrottet berörde en del av våra mobilmaster. Det berörda området är utspritt, men det är från Robertsfors och fläckvis upp mot Boliden, säger Roija Rafii, pressansvarig på Telia.

På måndagseftermiddagen var det fortfarande problem med mobilnätet i några områden.

– Vår el-leverantör jobbat för fullt med det som är kvar. Våra tekniker åker runt just nu också, när vi får tillbaka strömmen ska mobilnätet gå igång automatiskt, men det är inte alltid det gör det. Om de inte gör det åker våra tekniker ut, säger Roija Rafii.

De berörda kunderna har inte kunnat ringa några samtal.

Vem ansvarar för att kunderna ska kunna ringa 112? 

– Om nätet går ner på en plats, säg att du har Telia, så kan man ta ut SIM-kortet från telefonen och starta om den. Då kopplar telefonen upp sig mot ett annat tillgängligt nätverk så att man kan ringa 112. Det är en extra säkerhetsgrej, säger Roija Rafii och fortsätter:

– Vi som operatör ansvarar för att funktionen fungerar när man plockar ut sitt SIM-kort. Det övergripande ansvaret att komma i kontakt med 112 ligger på räddningstjänsten.

Enligt en beräknad prognos ska felet med mobilnätet vara avhjälpt till klockan 19 på måndagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!