Dubbelt firande på Vatioudden

Bosch testanläggning på Vatioudden, väster om Arjeplog, firade tioårsjubileum i tisdags.

En ny och en gammal bil med ny och gammal teknik blev fotografernas ögonstenar. Foto: Bertil Sundkvist

En ny och en gammal bil med ny och gammal teknik blev fotografernas ögonstenar. Foto: Bertil Sundkvist

Foto: Foto: Bertil Sundkvist

Not Found2014-02-06 13:23

En ståtlig isskulptur var markeringen utåt. På testbanorna syntes ovanligt många kameror eftersom jubileet övervakades av ett 20-tal motorjournalister från olika delar av Europa. Och i en av verkstäderna, bland ”hemliga” bilmodeller var det uppdukat med middag för 200 gäster.

Jubileet gällde dels Bosch tio år på Vaitoudden och dels företagets 40 år i Arjeplog. Vid en paneldebatt på kvällen dryftades historien kring de första testerna i Arjeplog, bland annat då om hur väl ingenjörerna blev bemötta när de ville testköra på flygklubben Silvervingens landningsbana på Hornavan.

”We can fix it”. De orden fick testarteamet höra varje gång som något efterfrågades. Och uttrycket har levt vidare.

Boschs företrädare  poängterade den här kvällen gång efter annan den positiva andan i Arjeplog. Inte minst det fantastiska faktum att Arjeplogsborna lånar ut sina hus till utländska biltestare när inte hotellrummen räcker till.

Både vid förmiddagens presskonferens för motorjournalisterna och under kvällens paneldebatt blickade man in i framtiden. Och det handlar mycket om säkerhetstänk, exempelvis vid situationer där bilen gör automatiska nödbromsningar.

Under dagen fick journalisterna möjlighet att provköra, dels en Mercedes från 1978 med den första versionen av ABS-bromsar, dels en splitterny S 350 med energiåtervinnande bromssystem och kompletta säkerhetssystem samt en elbil från Volkswagen.

Dr Dirk Hoheisel, ledamot i Boschs styrelse, berättade om framtidens bil som lokaliserar faror på slingriga vägar, hittar lediga parkeringsplatser i parkeringshus och kan navigera genom rusningstrafik och trafikstockningar på ett automatiskt sätt. Han förklarade att man inte behöver vintertester för att utveckla systemen, men för att prova att de fungerar.

Gerhard Steiger, ordförande för Boschs Chassis Systems Control division förklarade att det fortfarande finns mycket att utveckla och att framtiden för testindustrin är ljus.

Bland gästerna vid jubileet fanns Norrbottens läns landshövding Sven-Erik Österberg.

Jubileet avslutades med middag och underhållning av Arjeplogs-Elvis, Stefan Långdahl som förövrigt arbetar på anläggningen, samt Malå Gospelkör.

undefined
Bosch testanläggning på Vaitoudden togs i bruk för tio år sedan. 155 000 mandagar har gjorts där sedan dess. Foto: Bertil Sundkvist
undefined
En ny och en gammal bil med ny och gammal teknik blev fotografernas ögonstenar. Foto: Bertil Sundkvist
undefined
Motorjournalisten Flemming H slund från Köpenhamn rattar lyriskt en bil vars pris uppgår till 800 000 kronor. Foto: Bertil Sundkvist
undefined
Den pampiga isskulpturen inför jubileet var signerad Vaitopersonalen Erland Sundström, Stefan Långdahl och Arne-Ivar Hansen. Foto: Bertil Sundkvist

1973 Första testerna på flygklubbens landningsbana på Hornavan.

1978 De första låsningsfria bromsarna ser dagens ljus.

1985 Bosch skaffade egen testbana på Uddjaur.

1987 Bosch flyttar in i kontors- och verkstadslokaler på industriområdet i Arjeplog.

1995 ESP-systemet (elektronisk stabilitetskontroll) presenteras.

1995 Bosch börjar se sig om efter mark för att bygga en egen anläggning.

2003 Bygget på Vaitoudden startar.

2004 Testcentrat klart.

2012 Laddanläggning för elbilar byggs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!