Via appen Jodel kom hotet till Anderstorpsskolan vid klockan 11.15.
Rektorn Jörgen Malm berättar att hotet skickades in via en app. Han berättade att det stod: "Det som hände i Trollhättan ska hända i Anderstorp."
– Brandlarmet på Anderstorp löstes ut eftersom man ville säkerställa att alla elever skulle utrymmas. Utöver det gick även rektorerna runt i klassrummen och förklarade situationen, berättade Henrik Öfjäll, lärare på Anderstorp.
Klasserna samlades gruppvis på gården och sedan fick eleverna avbryta studierna och gå hem. Personalen träffades sedan under eftermiddagen.
Fler hot
13.00 kom hotet mot Balderskolan, även detta via appen Jodel: ”Det som hände på Trollhättan kommer hända på balderskolan Skellefteå. Fredag den 23 oktober 14.00.”
På Balderskolan utlöstes inget larm, personal gick i stället ut och informerade att alla lokaler skulle tömmas. Agerandet på gården var sedan som vid Anderstorpsskolan.
Kommunen agerade
Skellefteå kommun agerade så att föräldrarna skulle få veta vad som hänt.
– Kommunen försöker nå alla vårdnadshavare till barnen som skickats hem från Anderstorpsskolan och Balderskolan. I första hand via mejl, sa Gabriella Hahr Werkmäster, pressinformatör vid kommunen.
– Polisen kopplades också in direkt och hjälpte till med utrymningen. Ett sådant här hot måste alltid tas på allvar, särskilt med tanke på det som hände i Trollhättan.
Allvarligt
Då eleverna gått hem kunde polisen lämna skolorna.
– Polisen ser allvarligt på hotet. Det är en brottslig handling att hota och den här händelsen kommer att utredas. Nu får förundersökningsledaren ta ställning till hur utredningsarbetet ska fortlöpa. Vi kommer först och främst att försöka bedöma hur reellt hotet var, sa Peder Jonsson, polisens presstalesman i Västerbotten.
Polisens nationella operativa avdelning arbetar med hoten över landet. Avdelningen anser att händelseutvecklingen inte är oväntad och varje ärende bedöms som ett enskilt fall.
– Vi tittar på vilka åtgärder som vi behöver vidta, det kan till exempel handla om utredningsåtgärder för att säkra bevis, eller trygghetsskapande åtgärder, sa Martin Lundin.
När det gäller åtgärder förklarar Martin Lundin att det handlar bland annat om internetspaning. De trygghetsskapande åtgärderna kan vara till exempel att polisen kommer ut och pratar med elever och lärare, eller finns på plats på skolan för att svara på frågor. Det kan också handla om tillsyn och bevakning.