Domens följder: Intäktsbortfall på 8 miljoner

Ungefär åtta miljoner kronor per år. Det beräknas domen som förbjuder Skelleftebuss AB att fortsätta med sin beställningstrafik att kosta.

Foto: Foto: Jenny Petersson

Not Found2013-08-23 16:39

Skelleftebuss beställningstrafik utgör cirka 6 procent av bolagets totala omsättning. Intäkterna från beställningstrafiken ligger på ungefär 10 miljoner per år de senaste åren. En femtedel av uppdragen är emellertid kommunala beställningar som skolskjuts och färdtjänst, och det får Skelleftebuss fortsätta med.

Med andra ord hamnar det totala intäktsbortfallet på ungefär 8 miljoner kronor per år.

Av konkurrensverkets utredning framgår att av de privata beställarna utgjordes ungefär 60 procent av idrottsföreningar, 20 procent av andra föreningar och 20 procent av privata företag.

Säljer bussar

Beställningstrafiken har framförallt utförts med fyra turistbussar. Nu planerar Skelleftebuss att avveckla tre av dessa.

Kan det bli aktuellt med uppsägningar?

– Vi kommer att lösa personalsituationen med naturliga avgångar. Det finns idag inga planer på att säga upp några förare. Möjligen kommer behovet av timmanställd personal att minska. Men Skelleftebuss är inne i en generationsväxling och kommer att ha ett rekryteringsbehov för många år framöver, säger Andreas Olofsson, vd för Skelleftebuss.

undefined

Tingsrättens dom:

Stockholms tingsrätt dömde Skelleftebuss AB för att ha brutit mot konkurrenslagen genom att driva beställningstrafik med buss, där andra än kommunen är beställare. Därmed gick domstolen på Konkurrensverkets linje, och ansåg att Skelleftebuss hindrat andra bussbolag från att verka och växa på marknaden för beställningstrafik och därmed gått utanför sitt kompetensområde.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!