Dollyvändning är vardagsmat för Daniel

Många kan tycka att det är nog krångligt att backa en personbil med släp. Bara tanken på att göra något liknande med en 21 ton tung och 24 meter lång timmerbil är då hisnande. Men för Daniel Eriksson, Tjärnliden, och hans kollegor är det vardagsmat.

Dollyvändning. Se när Daniel Eriksson vänder med timmerbilen.

Dollyvändning. Se när Daniel Eriksson vänder med timmerbilen.

Foto: Dollyvändning. Se när Daniel Eriksson vänder med timmerbilen.

Not Found2014-10-17 07:00

Vi hakar på honom i jobbet en måndagsmorgon. Fast inte riktigt från början. Daniel kliver upp 03.00 på natten för att kunna köra igång klockan 04.00.

Den här morgonen är timmerbilen lastad av kollegan som kör eftermiddagsskiftet och det är bara att rulla iväg till Steinwalls såg i Piteå. Efter det kör han tillbaka till Hemmingen utanför Norsjö för att hämta ett till lass som senare ska till Setra i Malå. Då hänger Norran på.

Den lilla skogsvägen ringlar fram längs vattnet där morgonsolen speglar sig. Det syns att Daniel trivs där han sitter bakom ratten.

– Det är roligt att köra timmer och få vara i skogen. Det är en liten utmaning och skönt att få vara själv en stund, säger han och ler.

När Daniel ska hämta timmer är det ofta en ”snodda” längst in på skogsvägarna där han kan vända ekipaget. Men ibland finns ingen sådan. Då måste chauffören göra en så kallad dollyvändning.

Det är svårt att förklara hur det går till. Daniel står i ett T-kors och backar in lastbilen och dollydelen på avtagsvägen, medan den bakre delen av släpen viker sig och till slut står som ett snävt V mot lastbilen. Precis så som det INTE ska se ut om man backar personbil med släp, men nu är det ett måste för att lyckas. Se filmen så får du en klarare bild.

Vi imponeras av hur liten och nätt den enorma lastbilen framstår när Daniel rattar runt och kan vända på bara en liten plätt. Vi ber honom förklara hur han gör och han rycker på axlarna.

– Jag bara backar in där. Det är inget avancerat utan något som vi gör ofta, säger han.

Daniel gick fordonsprogrammet på gymnasiet och tog där de körkort som behövs för jobbet. Nu har han jobbat i snart 16 år som lastbilschaufför, det sista året har han jobbat på Norrfrakt.

– Jobbet som lastbilschaufför har jag inte ångrat än. Tiden går så fort när man jobbar, det smäller bara till.

Kan du nämna något som är negativt?

– Det skulle vara när en slang går sönder mitt i natten när du är någonstans ”bakerom bakerst” i skitväder. Då är jag väl inte mest positiv. Men det är tur att ingen hör en då, säger Daniel med ett skratt.

undefined
Dollyvändning. Se när Daniel Eriksson vänder med timmerbilen.

Timmerbilschaufför

Daniel Eriksson jobbar i tvåskift. Varannan vecka förmiddag, varannan vecka eftermiddag.

Lönen är enligt avtalet strax över 24 000 kronor för den som har fyra år i yrket. Utöver detta tillkommer enkel ob 27,67 kronor/timmen, kvalificerad ob med 47, 44 kronor/timmen.

Han kör bland annat till Martinsons såg i Kroksjön, Martinsons i Bygdsiljum, Setra i Malå, Smurfit Kappa i Piteå och ibland Kågesågen.

I snitt kör han 20–50 mil per dag.

Med full last väger timmerbilen 60 ton.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om