Det finns ingen lag om att bussar måste vara utrustade med säkerhetsbälten. Däremot är det lag på att resenärer måste använda bälten där det finns.
Det gäller både på stadsbussar och linjebussar. De som inte följer lagen riskerar böter, men vid en olycka likt den i fredags kan det i värsta fall också resultera i skador eller dödsfall.
– Det har ju hänt att folk som inte varit fastspända har hamnat utanför bussen vid olyckor, säger Olofsson.
.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }
Han berättar att Skellefteå buss har bälten i alla sina bussar, men att det är långt från alla som använder dem.
– Jag tror att det handlar om ett attitydproblem snarare än en kunskapslucka, många vet att man ska använda bältet men tänker att det är ett stort och säkert fordon. Att folk inte att använder bältet är inte bara ett problem här utan för hela branschen.
Förarna ansvarar för att resenärer under 15 år använder bältet och bussbolagen har en skyldighet att informera om att lagen gäller.
– Vi försöker att skicka tydlig information via skyltar i bussen. Ett annat bra sätt skulle kunna vara poliskontroller där man ser till att lagen följs, säger han.
Kontroller av bältegsanvändande är dock inte aktuellt för polisen i dagsläget.
– Kontroller där poliser åker med bussen kan vara effektiva men det handlar om prioriteringar. Som det ser ut nu har vi inte de resurserna, säger Peter Karlsson, trafikavdelningen på polisen i Umeå.