Utomhus slaskar snön, men inne i Brännanskolan idrottshall viner under lördagsförmiddagen små radiostyrda bilar förbi på upplagda mattor i hög hastighet. Det är Skellefteå motorsällskaps sektion för radiostyrd bilsport som tränar inför Norrlandscupen, där en av deltävlingarna är i Skellefteå om två veckor.
– Vi brukar köra sex deltävlingar under vintern och lika många på sommaren, berättar Peter Stensmar, som är tävlingsledare i föreningen i Skellefteå.
Radiostyrd bilsport är en förhållandevis billig sport att hålla på med, menar Peter Stensmar. Bilmodellerna är valfria, men alla Norrlandslagen har ett reglemente där alla kör med samma typ av motor.
– Det är en billigare variant som gör att alla kan vara med att delta under samma förutsättningar. Du kan köpa utrustning för 5 000 kronor, men sedan kan det tillkomma mer saker eftersom.
Lika villkor
Tjusningen tycker han är att alla kan köra efter samma förutsättningar.
– Köper du en ny bil är det ingen skillnad i det du har jämfört med eliten. Du kan slåss på samma villkor som de och det är inte hur mycket pengar som avgör om det ska gå bra för dig eller inte.
Uthållighet och koncentration är några, enligt Peter Stensmar, egenskaper som är bra att ha för att bli riktigt bra.
– Du kan gynnas av att börja tävla när du är lite yngre, men egentligen spelar åldern ingen roll, fortsätter han.
En riktig sport
Under träningen står de som kör på rad på uppstaplade bänkar för att få en överblick över banan. Andra sitter vid medtagna bord med stora verktygslådor för att meka med bilarna.
– De liknar en riktig bil och de här har nästan mer grejer att ställa in, säger John Eliasson medan han lägger på ett särskilt klister på däcken för att det ska få ett bra grepp på mattan.
Han fastnade för sporten för ett år sedan och provade att tävla för första gången i november.
– En del tror att vi leker, men de allra flesta förstår ändå att det vi håller på med är en sport, poängterar han.