SFRO är en ideell förening som på uppdrag av Transportstyrelsen besiktigar hembyggda bilar och motorcyklar. Fredag–söndag träffades föreningens 20 besiktningsmän på Skellefteå drive center för utbildning.
– Vi har tittat på fordon och diskuterat ihop oss så att det blir samma bedömningsgrund i hela landet, säger Gustaf Ulander, Kåge, som tillsammans med Håkan Öberg, Stackgrönnan, är de enda från Norrans spridningsområde som jobbar med kontrollerna.
Gustaf Ulander säger att han i snitt gör en–två besiktningar per vecka.
– Vi tittar på varje fordon två gånger, en gång i början av bygget och en gång när det är färdigt.
Föreningen är ideell, men de som utför besiktningarna får ersättning för sina insatser.
Bilderna är inskickade av Gustaf Ulander.
Åtta av SFRO:s besiktningsmän går igenom SFRO:s egen utbildningsbil, en så kallad Locost, byggd med komponenter från Ford Escort. Från vänster till höger Lennart Rydén, Peder Landberg, Gustaf Ridderstolpe, Marlon Larsson, Bengt Sjöberg, Håkan Öberg (pekar). Sittande: Uno Germsjö, Thomas Augustsson
Foto: Foto: Emma Kärnebro
Gustaf Ulander och Luigi de Barone gör bromsprov på Pär Winthers ombyggda Mitsubishi Galant. Bilen har fått turbomotor från en Mitsubishi Evolution och bromsar från Mitsubishi 3000GT.
Foto: Foto: Emma Kärnebro
Thomas Augustsson, Uno Germsjö och Gustaf Ridderstolpe går igenom SFRO:s egen utbildningsbil.
Foto: Foto: Emma Kärnebro
Gustaf Ulander och Luigi de Barone kontrollerar frambromsarna på Pär Winthers Mitsubishi Galant.
Foto: Foto: Emma Kärnebro
Lennart Rydén provkör SFRO:s egen utbildningsbil, som vid tillfället inte är klar. Detta visar ungefär hur en bil ser ut när den är redo för den första byggbesiktningen.
Foto: Foto: Emma Kärnebro