De besiktigar hembyggda fordon

I helgen har ”Bosse bildoktorn” och de andra besiktningsmännen i Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, SFRO, haft utbildning i Fällfors.

Gustaf Ulander och Luigi de Barone gör bromsprov på Pär Winthers ombyggda Mitsubishi Galant. Bilen har fått turbomotor från en Mitsubishi Evolution och bromsar från Mitsubishi 3000GT.

Gustaf Ulander och Luigi de Barone gör bromsprov på Pär Winthers ombyggda Mitsubishi Galant. Bilen har fått turbomotor från en Mitsubishi Evolution och bromsar från Mitsubishi 3000GT.

Foto: Foto: Emma Kärnebro

Not Found2013-05-12 18:35

SFRO är en ideell förening som på uppdrag av Transportstyrelsen besiktigar hembyggda bilar och motorcyklar. Fredag–söndag träffades föreningens 20 besiktningsmän på Skellefteå drive center för utbildning.

– Vi har tittat på fordon och diskuterat ihop oss så att det blir samma bedömningsgrund i hela landet, säger Gustaf Ulander, Kåge, som tillsammans med Håkan Öberg, Stackgrönnan, är de enda från Norrans spridningsområde som jobbar med kontrollerna.

Gustaf Ulander säger att han i snitt gör en–två besiktningar per vecka.

– Vi tittar på varje fordon två gånger, en gång i början av bygget och en gång när det är färdigt.

Föreningen är ideell, men de som utför besiktningarna får ersättning för sina insatser.

Bilderna är inskickade av Gustaf  Ulander.

undefined
Åtta av SFRO:s besiktningsmän går igenom SFRO:s egen utbildningsbil, en så kallad Locost, byggd med komponenter från Ford Escort. Från vänster till höger Lennart Rydén, Peder Landberg, Gustaf Ridderstolpe, Marlon Larsson, Bengt Sjöberg, Håkan Öberg (pekar). Sittande: Uno Germsjö, Thomas Augustsson
undefined
Gustaf Ulander och Luigi de Barone gör bromsprov på Pär Winthers ombyggda Mitsubishi Galant. Bilen har fått turbomotor från en Mitsubishi Evolution och bromsar från Mitsubishi 3000GT.
undefined
Thomas Augustsson, Uno Germsjö och Gustaf Ridderstolpe går igenom SFRO:s egen utbildningsbil.
undefined
Gustaf Ulander och Luigi de Barone kontrollerar frambromsarna på Pär Winthers Mitsubishi Galant.
undefined
Lennart Rydén provkör SFRO:s egen utbildningsbil, som vid tillfället inte är klar. Detta visar ungefär hur en bil ser ut när den är redo för den första byggbesiktningen.

Bakgrund sammanfattad av Gustaf Ulander: 

SFRO bildades i början av 1980-talet för att göra det möjligt för "Svensson" att själv bygga en bil eller motorcykel och få den godkänd för vägbruk. Den möjligheten försvann i praktiken 1969 när det blev krav på krockprov för nya bilar i Sverige. 1982 öppnades en möjlighet genom att regler för amatörbygda fordon skapades, men eftersom Svensk Bilprovning själva inte hade kompetens att bedöma de hembygda konstruktionerna, tog man efter systemet som fanns för amatörbygda flygplan. En ideell organisation bestående av byggare och entusiaster skulle stå för den tekniska kompetensen - det blev SFRO.

Idag besiktar SFRO cirka 500-600 fordon per år, och vårt svenska system med amatörbyggt och ombyggt fordon är relativt unikt i världen. Det är egentligen bara Storbritannien, Nya Zeeland/Australien och vissa delstater i USA som har liknande system. Norge håller på att bygga upp det enligt SFROs modell.

SFRO har sedan länge haft en bygghandbok som ger råd och stöd till byggarna. Boken arbetades om helt till 2010, då Bo ”Bosse bildoktorn” Andersson var redaktör och Gustaf Ulander fungerade som projektledare. Boken säljs i cirka tusen exemplar per år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!