– Vi har redan sett en förändring. Vi märker att folk pratar och att det får spridningseffekter att vi kontrollerade cyklisterna. Det är så många onödiga olyckor som sker och kan vi förhindra några av dessa är vi glada, säger Gunnar Österberg.
Under de tio dagarna bötfälldes 40 personer i Skellefteområdet. Av dessa var majoriteten böter för att ha cyklat mot rött ljus, men polisen var även ute och gav tillsägelser och sedan böter för otillåten fordonstrafik. Det betyder att cyklisten cyklat där den inte får. Två sådana platser är gångbanan efter Kanalgatan och på Nygatan vid torget.
– Det finns många som inte vet om att det har gällt länge. Framför allt på Kanalgatan som just nu inte är en cykelvänlig miljö, säger Anders Mellberg, chef för gatu- och parkavdelningen på Skellefteå kommun.
Polisen är glada att folk tänker sig för mer i cykeltrafiken.
– Vi ska inte behöva göra sådana här kontroller. Men vi är glada att det har effekt, säger Österberg.