Tisdagen blev en lång dag i Forumsalen för de folkvalda i Skellefteå. På agendan stod åter igen om bron ska byggas, eller inte byggas. Beslutet blev brobygge och nu gäller det för tjänstemännen att öppna byrålådorna och ta fram pärmarna igen där ritningar och planer finns för centrumbron.
– Nu kan vi sätta igång arbetet på allvar. Men det är inte så enkelt att vi bara kan påbörja brobygget. En vattendom måste på plats, förhållandena på älvsbotten ska bland annat ses över, säger Lorents Burman.
Projektering
Det kan förstås också bli överklaganden, mark- och miljödomstolar ska säga sitt och det krävs också detaljprojektering och i slutänden handlar det inte bara om bron. Detaljlösningar för anslutningar till vägar efter att bron passerats ska även på plats. Skisser finns, men inga detaljlösningar.
Centrumbron ska klara alla bärighetsklasser för fordon. Tanken är dock inte att den tunga trafiken ska gå på bron. Det handlar om fotgängare, cyklister, kollektivtrafik och personbilar som ska trafikera bron.
Hur lång tid tar det då att bygga bron?
– Minst ett år och innan anslutningarna är på plats så lär det bli byggande som pågår i mer än ett år.
"God ekonomi"
Tidigare beräknades kostnaderna för bron och anslutningsvägarna till cirka 200 miljoner kronor. Mycket talar dock för att denna summa inte kommer att räcka.
– Så är det. Men vi har god kommunal ekonomi, pengar finns för att bygga centrumbron, säger Lorents Burman som poängterar att av de åtta miljarder kronor som satsats i kommunala investeringar så har bara två miljarder kronor lånats upp.
Kommer då bron att byggas i trä?
– Det är det uttalade målet, säger Lorents Burman.
Vad kommer hända med Parkbron när Centrumbron är byggd?
– På den bron blir biltrafik förbjuden, Parkbron kommer bara att få användas av fotgängare och cyklister.
I dagsläget vet vi inget om prislappen