Broplanerna tas nu fram ur byrålådorna

Nu inleds ett intensivt arbete för kommunens förvaltning för samhällsbyggnad. Alla broplaner ska upp ur byrålådorna. ”Det mesta finns ju dessbätre redan på plats”, säger Lars Hedqvist, planeringschef.

Not Found2017-05-24 15:40

Måndagen bjöd på en aning politisk dramatik i Skellefteå då de styrande Socialdemokraterna satte ner foten – centrumbron ska byggas. Brofrågan, som blivit en riktig långbänk, är redan utredd. Det som saknas är dock exempelvis miljöprövningar.

Frågan är då om Trafikverket, Norrbotniabanegruppen och kommunen är eniga om de stora dragen när det gäller centrumbron, ny E4-dragning och järnvägens utformning.

– Ja, i det stora hela är vi eniga om tagen, säger Lars Hedqvvist.

Skellefteå kommun har tidigare förordat tre spår genom centrum för Norrbottniabanan. Trafikverket vill se fyra spår vilket det också kommer att bli.

– Vi har vikt ner oss, genom att fyra spår byggs undviker vi de kapacitetsproblem som uppstått i bland annat Umeå.

Täta möten

Maria Erlandsson, projektledare på Trafikverket för Norrbotniabanan, säger att projektgruppen har täta kontakter med kommunen.

– När det gäller centrumbron har den dock inget direkt samband Norrbotniabanan. Vi arbetar för att få till en helhetslösning som blir bra för Skellefteå.

När det gäller trafiklösningar i innerstan så är kravet från Trafikverket att korsningarna måste bli planfria, detta då hastigheterna blir höga.

– Den nuvarande korsningen vid Lasarettsvägen försvinner, där är höjdskillnaden för stor. Vi bygger i stället en planfri korsning i Nordlandergatans förlängning, säger Maria Erlandsson.

Vad blir notan?

Lars Hedqvist har inget att erinra om dessa planer. Vid Nordlandergatan måste ramper byggas för att få till en acceptabel lutning på anslutningar mot Lasarettsvägen och Järnvägsleden. För att klara markförhållandena vid den nya bron måste fundament byggas och pålning måste ske. En bro kommer att kräva stöd i älven som medför krav på miljötillstånd.

När det gäller kostnader för brobygget beräknade man för tre år sedan att notan skulle landa på uppemot 250 miljoner kronor. Denna summa behöver dock säkerligen räknas upp. Vad som självklart måste ske framöver är också upphandling. Byggtiden är beräknad till cirka två år.

Socialdemokraterna vill se byggstart under 2019 eller 2020.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!