– Vi har ledsnat rejält på problemet, och förstår inte varför det tar sådan tid att lösa det, säger Peter Forsberg i Kusmark.
Enligt honom började problemen redan i slutet av maj, för att sedan eskalera. Idag är det i princip omöjligt att ringa, säger han.
”Osäkert”
Peter Forsberg poängterar att många idag är beroende av mobilen, och till med valt bort den fasta telefonen.
– Jag är ofta ute i skogen och arbetar, tänk om något skulle hända? Eller tänk på alla småbarnsföräldrar, om olyckan är framme och telefonen inte fungerar?
”Problemet löst”
Enligt Marielle Ceken, informationsansvarig på Telia, har tekniker befunnit sig i Kusmark under tisdagen för att arbeta med problemet.
Mobiltelefonin har krånglat länge. Borde det inte gå att lösa snabbare?
– Jag håller med om att det tagit tid, och det beklagar vi verkligen.
En anledning till att det dragit ut på tiden, är att en skarvning av en skadad kabel blev fel, berättar hon. Den är nu omskarvad.
– Vi har hittat två fel, dels skarvningen, dels ett transmissionsfel på grund av åska. Men igår (i tisdags) startade en tekniker om hela masten, och vi kan nu se att den verkar må bra. Kunder är välkomna att höra av sig för att diskutera ersättningsfrågor.