Det rapporterar Västerbottens-Kuriren.
”Tävlingen” går ut på att gilla, kommentera och dela en bild på Facebook. Den som gör det utlovas en chans att vinna 15 000 kronor att shoppa för i någon av Ikeas butiker.
Men den så kallade tävlingen, och Facebooksidan som arrangerar den, är fejk. Ikea Sverige går nu därför ut med en varning på sin Facebooksida:
”Hej! Just nu sprids en kampanj här på Facebook via en sida som är fejk. IKEA varumärket missbrukas för att vilseleda dig. Vi har ingenting med kampanjen att göra och tar starkt avstånd från att människor luras på detta sätt.
Vi ser allvarligt på det och därför undersöker vi nu om och hur vi kan vidta åtgärder. Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga med vårt varumärke och vi uppmana er till att vara försiktiga när det kommer till att lämna ut känslig information och klicka på länkar till obekanta sidor. Dela och sprid gärna.”
Josefin Isaksson/ Västerbottens-Kuriren