En kvinna boende i ett samhälle utanför Skellefteå hade köpt en bil av årsmodell 2006 i en bilaffär i Skellefteå. Efter köpet visade det sig att bilen hade startproblem. På julafton stannade bara bilen. Det var stora problem att få igång den igen. Den gick sedan bra till annandagen då den återigen var svår att starta.
Säljaren menade att det var fel på batteriet och att bilen skulle repareras. Men kvinnan ville ha ersättning för merkostnader på 2 775 kronor som hon haft på grund av felet med bilen. Bilaffären ansåg inte att det borde betala extrakostnaderna.
Fallet har nu tagits upp i Arn, Allmänna reklamationsnämnden, som menar att bilen sålts med fel som säljaren ska ansvara för enligt konsumentköplagen. Då har köparen rätt till ersättning för sådan skada som den får på grund av felet, exempelvis kostnader för att ta sig till en verkstad och liknande. Nämnden rekommenderar därför bilaffären att ersätta bilköparen med 2 775 kronor.