Förra året togs paragrafen som föbjuder stöd från kommunen emellertid bort. Men stödet har funnits länge.
Skelleftebuss resultat efter finansnetto visar på 10 miljoner i minus för år 2012. Och drygt 50 miljoner minus sett över den senaste femårsperioden. De röda siffrorna gäller både rörelseresultat och resultat efter finansnetto. Men trots detta landar bolaget alltid på fötter. Den nedersta kolumnen, där årets vinst summeras, visar alltså plus.
Förra året låg vinsten på 11 000 kronor. Totalt har företaget 19,5 miljoner i balanserad, genom åren uppsamlad vinst.
Koncernbidrag förklaringen
Det är koncernbidrag som är förklaringen. Skelleftebuss ingår, liksom Skebo och Skellefteå Kraft, i moderkoncernen Skellefteå Stadshus AB. Med jämna mellanrum överförs bidrag från moderbolaget till dotterbolaget. År 2010 var koncernbidraget 50 miljoner. Denna summa används sedan för att årligen justera minusresultaten.
”Står på egna ben”
Det tidigare kommunalrådet Bert Öhlund har tidigare sagt att ”Skelleftebuss är smått unikt” genom att bolaget kör innerstadstrafiken helt utan underskottstäckning. Ägardirektivet löd också fram till och med december 2012: ”Bolaget ska bedriva innerstadstrafik utan ersättning från kommunen.”
Sanning med modifikation
Men att påstå att Skelleftebuss klarat det, är en sanning med modifikation. Koncernbidraget från Skellefteå stadshus AB är det som räddat bolaget från att definieras som just konkursmässigt. Men det är inte skattemedel som skjuts till, utan pengar från moderkoncernen. I förlängningen kan det vara exempelvis Skellefteå Krafts elabonnenter och Skebos hyresgäster.
Halverad soliditet
Även soliditeten kan skvallra om hur ett företag mår. Det är ett nyckeltal som anges i procent och som visar hur stor del av tillgångarna som bolaget har finansierat via eget kapital. Enkelt uttryckt, hur förmöget företaget är. Skelleftebuss soliditet har halverats sedan år 2005. Från 62 till 32 procent, enligt den senaste årsredovisningen.