Under söndagen stänger årets Stora Nolia igen grindarna för den här gången. Mässan som har pågått i nio dagar är en av Sveriges ledande besöks- och handelsplatser och lockar cirka 80 000 besökare samt 400 utställare varje år, enligt Nolia själva. Bland utställarna har det varit delade åsikter om årets upplaga av mässan.
– Det jag kan konstatera är att det har kommit betydligt mindre folk men däremot har vi haft en bättre försäljning än tidigare. Det känns som att vi når våra mål, säger Arne Janeros, säljare på Mio.
Mathias Mårtensson, säljare på Polar, är även han besviken på antalet besökare.
– Veckan har varit sisådär. Det känns som det har blivit sämre för varje år som vi har varit här, vilket inte känns positivt, säger Mattias Mårtensson och fortsätter:
– Vi har haft en godkänd försäljning men inte mer än så. Vi får se om vi kommer tillbaka, säger han.
En som är nöjd med både försäljning och besökare är Nisse Kock på restaurang Koch´s catering.
– Vi tycker veckan har gått över all förväntan. Vi har haft ett toppenår i år jämfört med tidigare år. Både försäljningen, antalet besökare och uppbackningen från Nolia. Jag kan inget annat än att vara positiv, säger Nisse Kock som står på mässan för 26:e året i rad.
Jonas Dahlberg, Vd på Nolia AB, menar även han att årets mässa har varit en lyckad sådan.
– Jag är väldigt nöjd med det vi har presenterat och att många utställare verkar nöjda med sin försäljning. Vi har inte alla besökssiffror än, men de ligger i paritet med tidigare år i Umeå, säger Jonas Dahlberg, vd Nolia AB.
Amanda Delgado Johansson/Västerbottens-Kuriren