Domen innebär bland annat att förbudet mot raka inflygningar upphävs från och med den 1 januari 2018. Beslutet kan överklagas till Högsta domstolen.
Förbudet mot raka inflygningar upphävs men ersätts med ett villkor som innebär att inflygningar som undviker Upplands Väsby ska användas när det är möjligt med hänsyn till flygplatsens kapacitet, regelverket för flygtrafiktjänsten, flygsäkerhetsskäl och väderleksförhållanden, enligt domstolen.
Swedavia ska också utreda förutsättningarna att minska bullerexponeringen över Rosersberg och Upplands Väsby genom att använda banorna på andra sätt. Dessutom ska Swedavia vart tredje år informera tillsynsmyndigheten om utvecklingen av och förutsättningarna för att använda teknik som möjliggör andra inflygningsmetoder vid Arlanda flygplats.
Swedavia får inte medhåll i sitt överklagande av ljudnivåerna. I domen fastställs beslutet om en maximal ljudnivå på 65 decibel på marken, lägre än de 70 decibel som Swedavia rekommenderat. Bullerskyddsåtgärderna i form av bullerisolering av byggnader är i princip oförändrade i dagens dom.