Äntligen har det börjat vända

Not Found2018-04-14 08:00

Nittiotalet var en guldålder för svenska tidningsägare. Mediehusen kunde glädja sig åt de högsta upplagorna någonsin, annonsörerna stod på kö och pengarna rullade in.

Och resten är historia, som man brukar säga.

Allt förändrades i och med att internet blev en del av våra liv. En revolution som bara kan liknas vid när boktryckarkonsten gjorde det möjligt att trycka skrifter i tidigare aldrig skådade upplagor. Något som friställde de handskrivande munkar som tidigare hade anlitats för att kopiera texter.

Ur ett medieperspektiv lever vi just nu i detta paradigmskifte. Men till skillnad från de handskrivande munkarna, som inte hade en chans att mäta sig med tryckpressarna, arbetar tidningshusen febrilt för att anpassa sig till den nya verklighet som internet har skapat.

I torsdags närvarade jag vid branschorganisationen Tidningsutgivarnas årliga gala, Årets dagstidning. Och varje gång slås jag av vilken kreativitet som finns i branschen. Ingen har tänkt lägga sig ner och dö. Snarare kokar det av innovationskraft för att dessa hundraåriga tidningstitlar ska kunna leva vidare in i en helt digital framtid.

Norran är inget undantag i det avseendet. Även vi arbetar målmedvetet med att anpassa våra redaktionella produkter, men också kund- och annonserbjudanden, till en digital verklighet.

Norran kan nu stolt konstatera att vi i dag har fler betalande kunder än vi hade vid samma tid förra året.

Enligt en årlig studie från Institutet för mediestudier visar det sig att medier som ägnar sig åt nyhetsjournalistik har tappat så gott som var tredje reklamkrona sedan 2008. Under 2016 föll de annonsintäkter som gick till medier med nyhetsjournalistiskt innehåll med 350 miljoner kronor. Och som vi alla vet försvinner en stor del av dessa reklamkronor till nätjättar som Google och Facebook.

Att vi med den bakgrunden också behöver ta betalt av våra digitala privatkunder är en självklarhet. Vilket vi faktiskt också har gjort i över hundra år för vår papperstidning.

Och äntligen har det börjat vända. Norran kan nu stolt konstatera att vi i dag har fler betalande kunder än vi hade vid samma tid förra året. Allt fler betalar alltså för vårt innehåll och kurvorna börjar återigen att peka uppåt.

Jämför vi mars 2017 med samma månad 2018 har antalet betalande kunder ökat med 400. Och det är de digitala prenumerationerna som står för hundra procent av den ökningen. Varje dag ser vi hur våra PLUS-abonnemang och digitala abonnemang (med eNorran) fortsätter att öka.

Det är bra, eftersom det är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta leverera den journalistik som jag vet att ni efterfrågar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!