Det var en morgon i september 2015 som personal på ett särskilt boende i Skellefteå märkte att tre åldringar inte fått det stöd de skulle ha under natten.
De misstänkte även att andra åldringar blivit utan stöd. Bland annat skulle de erbjudas nattmål för att inte minska i vikt och hjälp att ändra läge i sängen för att inte få ont i kroppen eller trycksår.
En åldring fick heller inte respons vid larm och hade ramlat två gånger.
Trots det hade den ansvariga personalen signerat att stödet hade utförts enligt plan.
Skippade plan
En internutredning gjordes av händelsen. Enligt den säger sig den ansvariga personen ha jobbat utifrån de äldres behov och önskemål. Därför har hen inte följt överenskommen plan om de äldre sovit eller sagt nej till mat eller att vända sig.
Utredningen visar också att hen inte har registrerat någon närvaro i de äldres lägenheter. Hen hävdar att det beror på att detta skulle kunna väcka de äldre.
Personen har också tagit lång tid på sig att svara på larm – en gång mer än tre timmar. Förklaringen till det var att: ”det inte går att lita på larmen”. Detta har utretts och då framkom att det var handhavandefel som var problemet.
Ärendet skickades också till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. I beslut därifrån framgår att den anställde inte finns kvar i verksamheten. Ett flertal åtgärder har dessutom vidtagits. Bland annat har personalen informerats om vikten av nattmål.
IVO konstaterar att socialnämnden uppfyllt kraven på utredning och anmälan och avslutar ärendet.