Norran har berättat att man vid ambulansen i Skellefteå ser en ökning av personer som ringer även om det inte finns behov av akut hjälp. Även akuten i Skellefteå har problem med att många söker sig dit för åkommor som inte behöver behandlas akut.
– Vårt uppdrag är att hjälpa de svårast sjuka patienterna först, säger avdelningschef Christina Appelblad.
Läs även: Stor ökning av ambulanslarm
Någonstans mellan 86 och 100 patienter passerar akuten i Skellefteå varje dygn. Cirka 12–15 patienter av dessa blir inlagda på de olika avdelningarna på lasarettet. De övriga kan efter bedömning och eventuell behandling gå hem. Det finns också många patienter som istället för att söka till akuten borde ringa 1177 eller söka sig till sin hälsocentral för att få hjälp. Statistik visar att sedan årsskiftet har cirka 2 000 personer enbart fått en träffa sjuksköterska vid akuten eller har hänvisats vidare till sin hälsocentral.
Egenvård
En del av dessa patienter kommer också till primärvårdsjouren på akutmottagningen. Det kan då även handla om patienter med åkommor som inte är akuta och som skulle ha kunnat uppsöka sin hälsocentral.
– Man kan säga att vi är en av stadens största hälsocentraler, säger Christina Appelblad.
Sjuksköterskorna vid akuten som Norran pratar med berättar att personer kommit in med nageltrång eller för att de till exempel inte fått av sig sin ring.
– Det handlar om egenvård egentligen, säger Karin Paulander, biträdande avdelningschef.
Att det är högt söktryck leder till att det stundtals är långa väntetider.
– Kön är dynamisk och helt beroende av vad som händer under dygnet. Inträffar en trafikolycka och vi måste övervaka personer kanske det bara finns en sjuksköterska kvar som kan ta emot patienter i triageringen, säger sjuksköterskan Tom Fahlgren.
Blir besvikna
Vårdpersonalen är väl medveten om att många i väntrummet och de patienter som väntar inne på akuten kan känna sig frustrerade över just långa väntetider. I snitt kan man räkna med en väntan på fyra till fem timmar för en lindrig åkomma.
– Snabb vård verkar förväntas i det moderna samhället. Det har blivit en modern snabbvara. När vi informerar om att patienten i fråga inte behöver akut vård, så river man ner deras egen förväntning. En del kan slå näven i bordet och säga att nu är jag ändå här, ge mig vård. Det finns en förväntan som skapar besvikelse, säger Tom Fahlgren.
– Vi behöver fokusera på de akuta patienterna och tillstånden som kommer in, men vi efterfrågas i stor utsträckning för det som inte kräver omedelbar hjälp, säger Christina Appelblad.
Karin Paulander poängterar att hälsocentralerna vill att deras patienter ska söka vård hos dem, för att vården ska bli mer kontinuerlig.
– På hälsocentralerna får de träffa erfarna distriktsläkare som är vana att behandla deras tillstånd, säger Christina Appelblad.
De vill också vara tydliga med att akutmottagningen inte remitterar patienter.
– Vi skickar dem inte till en reumatolog eller neurolog i Umeå. Vi tar bara det akuta just här och nu, säger sjuksköterskan Sara Cramby.
Glömmer inte
Vad är det då som gör att man kan få vänta, förutom att det är högt söktryck? Ett trauma kan sluka stora resurser och vissa patienter måste hela tiden ha en sjuksköterska som övervakar dem. Dessutom måste personalen själv städa rummen efter varje patient. De ska fylla på material och läkemedel. Allt ska vara klart för nästa patient som kommer dit.
Men de lovar en sak – de glömmer inte bort patienter. Undersköterskorna gör regelbundet omvårdnadskontroller av patienterna som väntar i undersökningsrummen. Alla finns i akutens system när de fått en bedömning.
Vad vill ni säga till allmänheten?
– Tänk efter en extra gång och ring 1177 om du är osäker på om du ska åka in till akuten, säger Sara Cramby.
– De är experter och kan hänvisa till rätt vårdnivå, tillägger Karin Paulander.