Vad som också står klart enligt Lorents Burman är att Norrbotniabanan kommer att finnas med i den infrastrukturplan som regeringen lägger fram under nästa år. I den planen kommer det också att finnas pengar för sträckan Umeå-Skellefteå. Just nu byggs det planeras det för järnväg från Umeå till industriområdet Dåva i Umeå och det är därifrån Norrbotniabanan ska dras norrut.
Det som dock inte är klarlagt är hur finansieringen av 30-miljardsprojektet kommer att se ut. EU har visat sig välvilligt till att ställa upp med medfinansiering, oklart dock med hur mycket. Enligt Lorents Burman förväntar sig inte intressenterna i projektet att hela beloppet kommer att avsättas i infrastrukturplanen.
– Den planen revideras ju allt eftersom åren går. Det blir i omgångar finansieringen kommer att ske.
Hoppfull
På torsdagen gick SVT Västerbotten ut med uppgiften att sex miljarder kronor redan är utlovade.
– Den uppgiften stämmer inte. I en intervju nämndes siffran sex miljarder bara som ett exempel. Men den summan räcker ju inte exempelvis för att bekosta hela sträckan upp till Skellefteå.
Lorents Burman ser det som hoppfullt att näringsminister Mikael Damberg under Västerbottensdagarna i Stockholm åter upprepade att projektet ska påbörjas under nästa mandatperiod. Margot Wallström, utrikesminister, har också i olika sammanhang lyft fram vikten av projektet.
När kan vi då få se tåg efter Norrbotniabanan rulla in i Skellefteå? Svaret från Lorents Burman är – det kommer att ske senast år 2030.