Fem kommuner har under de senaste tre åren tillsammans sett 20 linjer försvinna. Busslinjernas vara eller icke vara hänger på resefrekvensen och biljettförsäljningen utgör underlaget.
Men om turerna blir färre och färre, minskar också efterfrågan. Linjer och behov passar inte ihop.
Att åka till och från byarna kollektivt är tidskrävande. En slumpvis utvald resefråga via Länstrafikens hemsida Rentjärn - Lycksele, en sträcka på drygt 7 mil, skickar resenären via Skellefteå, Umeå, Vännäs till Lycksele. Resan tar 7 timmar. Alternativet är busstur 06.00 på morgonen och tillbaka till Malå med ringbil sista biten. Hemkomsten är då 19.00.
Björn Larsson, chaufför, Artic Bus, Malå ser problemet med transport från och till byar:
– Trafik föder trafik. Ju mer man plockar bort, ju mindre blir intresset att åka. Det är ett dilemma i inlandet. Små kommuner har tyvärr valt en lightversion och det har gett försämringar, framför allt i byarna.
Han anser att kommunikationerna är viktiga för en kommun som vill synas och utvecklas:
– Vi har varken järnväg eller flygplats. Men när små kommuner ska prioritera ekonomisk, då ryker vissa delar av infrastrukturen.
Han anser att kommunen uppvisar bristande intresse för förändringsförslag:
–Vi har ett avtal som innebär att förarna ska ha betalt tre timmar oavsett. Det är ett tillfälle för kommunen att få billig trafik om man utnyttjar de här tre timmarna rätt på morgonen, kan man få både en arbetartur och en skoltur för samma kostnad. Samma sak på eftermiddagen. Det finns dödtid att använda. Men förslaget har inte fått politiskt gehör.
Björn vill se utveckling av busstrafikens uppdrag:
– Jag tycker det är nödvändigt att se bussen som en servicefunktion, att kunna skicka post och gods med buss.
Ingela Lundgren, är en Malåbo som inte tar bussen. Varför inte?
– För att tiderna svarar inte mot mina behov. Jag skulle önska att det gick att åka till Skellefteå och Umeå för en shoppingdag, till exempel. Fanns större urval skulle fler åka mera buss, tror hon.
Kommunerna har beslutet i sin hand, menar Tommy Laestander, upphandlingsstrateg på Länstrafiken.
– Varje år revideras tidtabellerna. Inför varje upphandling kan kommunerna säga till om utökningar eller förändringar. Där väger kommunens röst tungt, säger han.
Trafik föder trafik. Ju mer man plockar bort, ju mindre blir intresset att åka.