15 000 ton ska upp från vägarna – gruset ska bort efter mildvintern

Mikael Rihm och hans kollega Christer Brännström hade full huggning under torsdagens snöblask. De båda inledde arbetet med att få bort grus från skolgårdar, ett passande arbete då eleverna har skollov.

Redo ta emot grus. Nima Shekarabi arbetar här med vissa justeringar av den sikt som installerats för att förbättra reningen av gruset på Loftberget. Foto: Jeanette Lövgren.

Redo ta emot grus. Nima Shekarabi arbetar här med vissa justeringar av den sikt som installerats för att förbättra reningen av gruset på Loftberget. Foto: Jeanette Lövgren.

Foto: Foto: Jeanette Lövgren.

Not Found2017-04-23 11:14

Helt klart är att det kommer att ta sin tid innan våra vägar och offentliga platser i Skellefteå kommun är fria från grus och sand.

Halkbekämpningen har varit intensiv i vinter, vilket inte minst visas att det handlar om rekordnivåer av grus som har använts.

Lars Pettersson, verksamhetschef, vid tekniska kontoret säger.

– De senaste vintrarna har varit annorlunda, vi har fått lägga mer kraft på halkbekämpning än på snösvängar. 15 000 ton grus har använts i vinter, det tidigare rekordet låg på 13 900 ton.

Mikael Rihm och Christer Brännström körde under torsdagen runt vid Mullberget med lastbil och traktor. De båda konstaterade:

– Egentligen är det ännu för kallt på morgnarna för att det ska vara optimala förhållanden, men dagtid går det bra att få upp gruset.

Gruset renas

De 15 000 ton – gruset kommer från Björkdalsgruvan – som ska tas upp motsvarar en mängd på höjden i nivå med Skeboskyskraporna efter Kanalgatan.

Gruset körs ut till kommunens anläggning på Loftberget. På plats där renas gruset och återanvänts efter förvaring på Loftberget, Mullberget och grus som finns i ett stort tält.

– Vi använder vanligt vatten för reningen, säger Assar Segerstedt, platschef på Loftberget, som också konstaterar att investeringar nyligen gjorts för att göra reningen effektivare och smidigare.

Inte så djup tjäle

När våren kommer på allvar kommer arbetet med grusupptagningen att ytterligare intensifieras.

– Går allt som det ska är gruset borta till mors dag, säger Lars Pettersson, som också ger sin syn på tjälskador i vår.

– Tjälen har inte gått ur jorden vilket innebär att vi kan ännu så länge bara kan åtgärda de mest akuta skadorna.

Till veckan räknar kommunen med att man tvingas sänka totalvikten på fordon som får färdas på många av våra enskilda vägar.

– Känslan är att då vi haft en mild vinter med lindrig tjäle så kommer inte vårproblemen på vägarna att bli så omfattande.

Ännu har vi inte tvingats införa begränsningar på vägarna.

undefined
Redo ta emot grus. Nima Shekarabi arbetar här med vissa justeringar av den sikt som installerats för att förbättra reningen av gruset på Loftberget. Foto: Jeanette Lövgren.
undefined
Grus i mängder. Mikael Rihm slapp dessbättre all dammbildning där han satt bakom traktorratten. Grus är ingen bristvara på vägarna kring Mullberget… Foto: Jeanette Lövgren.

Svårt att gräva.

Tjäle bildas vid långvarigt kallt klimat. Tjäle gör att marken är mycket svår att gräva i. När vatten fryser till is, ökar volymen med 9%. Isens expansion kan orsaka skador på tekniska installationer i marken, till exempel på vägar och byggnadsgrunder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!